چکیده:
شرکتهای نوپا رسانهای نقش پررنگی در توسعه اقتصاد دانشبنیان داشته و منشاء تحولات اجتماعی متعددی میگردند. این شرکتهای نوپا در حوزه کارآفرینی رسانهای مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد مختلف آنها در این قلمرو موشکافی میشود. این تحقیق سعی دارد تا با بررسی چالشهای شکلگیری این دسته از شرکتهای نوپا بپردازد. طرح این تحقیق کیفی-مطالعه موردی چندگانه- بوده و از نظر هدف روش پژوهش بنیادی است. از این رو، با 11 نفر از موسسین 5 شرکت نوپای رسانهای مصاحبههای نیمهساختاریافتهای انجام شده است. از روش کدگذاری دو مرحله ای برای تجزیهوتحلیل یافته های مصاحبهها استفاده گردیده است. یافته های این تحقیق از وجود شش دسته چالش کلیدی از جمله چالشهای حقوقی و قانونی، چالشهای زیرساختی، چالشهای سرمایه انسانی، چالشهای تامین مالی، چالشهای مرتبط با اعتبار رسانهای و چالشهای محتوایی در خصوص شکل گیری شرکتهای نوپای رسانهای حکایت دارد. بر اساس یافته های این تحقیق، چالشهای محتوایی بعنوان یکی از مهم ترین چالشهای دارای اهمیت در شکل گیری استارت آپ های به شمار می آیند.
Media startups play an important role in developing knowledge based economy, and are becoming a source of numerous social changes. These media startups and their specific aspects and characteristics are scrutinized in the realm of media entrepreneurship. This research attempts to investigate the challenges of media startup creation. A qualitative research design –multiple case study- is used. This research is an applied research in terms of goal. Eleven co-founders of five media startups are interviewed using a semi structured interview protocol. The authors used two-step coding in order to analyze the statements an outputs of the interview sessions. Findings revealed that there are six categories of challenges of media startup creation, which are: legal challenges, infrastructural challenges, human capital challenges, funding challenges, media credibility challenges, and content related challenges. Based on our findings, the content related challenges are among the most important challenges faced by media startups in their creation stage.
خلاصه ماشینی:
بدین ترتیب ، مصادیق چالش های یافت شـده در ادبیات را با مواردی که از مصاحبه های انجام شده با موسسین شرکت هـاینوپـای رسـانه ای، قانونگذاران ، و اساتید این حوزه به آن ها رسیدیم در کنار یکدیگر قرار داده و نهایتـا یافتـه هـای کلیدی تحقیق را بیان می نمائیم .
در این مطالعه ، کارآفرینی الکترونیک در شرکت های نوپای رسانه ای مورد بررسی قرار گرفته و به پتانسیل های توسعه ، چالش های متداول و نیز مسیر پیش روی این شرکت های نوپای پرداخته میشود( ,Alghobiri &Islam ٢٠١٨).
از نظر زمانی، این تحقیق در نیمه دوم سال ١٣٩٨ و در شهر تهران انجام شـده و از نظـر موضـوعی نیز به بررسی چالش های شکل گیری شرکت های نوپای رسانه ای دیجیتال در ایـران مـیپـردازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل داده ها چالش های کلیدی شکل گیری شرکت های نوپای رسانه ای، بر اساس یافته های ایـن تحقیـق در قالب موارد ذیل دسته بندی شده اند.
علیرغم این توجه ، چالش های کلیدی شرکت های نوپای رسانه ای در زمینه های حقوقی و قانونی کمتر در ادبیات مورد توجه قرار گرفته اند.
اما برخی از چالش ها بیشتر پیش روی شرکت های نوپای رسانه ای است که در ادبیات به ندرت مورد بحث قرار گرفته اند.
این دسته از چالش ها برای شکل گیری شرکت های نوپای رسانه ای نقشی حیاتی را ایفا می کنند.
یکی از مهم ترین یافته های این تحقیق ، برجسته نمودن چالش تولید و یا تامین محتوای جذاب در مراحل شکل گیری شرکت های نوپای رسانه ای است .