چکیده:
امروزه صنایع فرهنگی بهعنوان یک بخش پیشران در رشد اقتصادی، اشتغال و تجارت شناخته میشود. به همین دلیل، سرمایهگذاری و هدایت منابع مالی به حوزه فرهنگ اهمیت بالایی به ویژه برای کشورهای درحالتوسعه دارد. صنعت سینما به دلیل زنجیره طولانی تولید -از خلق یک فیلم تا تماشای آن توسط مصرفکننده- نیازمند سرمایهگذاریهای کلان و بهکارگیری تعداد زیادی افراد متخصص است. فرانسه بهعنوان یکی از بزرگترین و موفقترین تولیدکنندگان فیلم در جهان با سابقهی حمایت دولتی است که به جهت شیوههای متنوع و مختلف آن کشور در تأمین مالی سینما در راستای حفظ سینمای ملی و دفاع از تنوع فرهنگی بسیار مورد توجه است. هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر نهاد مالی تخصصی بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در بخش فرهنگ است که این مهم با مطالعه نهاد مالی تخصصی سینما در کشور فرانسه (سوفیکا) طی دوره 2016-1987و استفاده از روش خودتوضیحی با وقفههای توزیعی (ARDL) انجام میگیرد. نتایج نشان میدهد که در بلندمدت میزان حمایت نهاد مالی تخصصی در ساخت فیلم، تأثیر مثبت و معنیداری بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در سینما داشته است. همچنین، میزان ورودی به سالن سینما و متغیرهای کلان اقتصادی از جمله حقوق مالکیت فکری و توسعه مالی، تأثیر مثبت و معنیداری بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی سینما داشته و در مقابل، متغیرهای کلان اندازه دولت و نرخ ارز دارای تأثیر منفی و معنیداری بر جذب سرمایههای خارجی در این بخش بودهاند.
Today, cultural industries are known as a leading sector in economic growth, employment, and trading. Therefore, financing and investing in cultural industries are specifically important for developing countries. Due to its long production chain from creating a movie to its screening, the film industry requires a great amount of investments and a large number of professionals. France is one of the major and most successful countries in the film industry with a history of governmental support. In addition, France's film industry is an interesting case due to using a variety of financing methods to improve national cinema and cultural diversity. In this regard, the present paper investigates the effect of specialized financial institutes (SOFICA) on foreign direct investment in the cultural sector of France using the auto-regressive distributed lag (ARDL) method for the time of period 1987-2016. The results indicate that specialized financial institutes has a significant and positive effect on FDI in the film industry. In addition, the movie theater attendance, intellectual property, and financial development positively influence attracting FDI in the France's film industry; while government size and exchange rate have a significant and negative and effect.
خلاصه ماشینی:
در اين ميان ، تجربۀ سينماي فرانسه از حيث شيوه هاي مختلف ترکيب بخش هاي دولتي و خصوصي و همچنين تأکيد بر استفاده از نهاد مالي تخصصي و جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در بخش فرهنگ حايز اهميت است .
در واقع ، سينما به عنوان يکي از بخش هاي اقتصاد فرهنگ ـکه با توجه به خصوصيات ويژه اش با استقبال بسياري از افراد جامعه روبه روست ـ، در بعد اقتصادي نيز تشکيل شده از سه مرحلۀ توليد، توزيع و نمايش است که به شدت متکي به سرمايه گذاري است ، اما همان طور که (٢٠٠٦) De Vany و ٢٠٠٠) ) Caves حول اصطلاح معروف «هيچ کس نميداند»١ که از صنعت فيلم نشأت گرفته ، توضيح ميدهند، موفقيت يا عدم موفقيت در سينما تنها بعد از توليد و پخش فيلم رخ ميدهد و بر اين اساس ، نتيجه ، غيرقابل پيش بيني است .
Ministère de la Culture 4 SOFICA, Les Sociétés pour le Financement de l’Industrie Cinématographique et Audiovisuelle چنانچه در فرانسه تجربه شده ، نهادهاي مالي تخصصي با فراهم کردن تسهيلات بلندمدت براي بخش هاي تخصصي، به عنوان يکي از مهم ترين ابزارهاي سياست هاي سرمايه گذاري دولت ها براي هدايت و تخصيص بهينه منابع مالي به طرح هاي توليدي عمل کرده و نقش حلقۀ اتصال بين بخش خصوصي و دولتي را ايفا ميکنند.
همچنين يافته ها نشان ميدهد که علاوه بر تأثير و نقش نهاد ماليـتخصصي سينما در بخش فرهنگ ، توسعه مالي در سطح کلان اقتصادي نيز بر جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در بخش فرهنگ مؤثر است .