چکیده:
برخورداری از مهارتهای اجتماعی و حل مساله برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. خانواده و نظام آموزشی میتوانند دانش آموزان را به این مهارتهای مهم مجهز کنند. هدف این پژوهش تعیین رابطه محیط خانواده با مهارتهای اجتماعی و حل مساله دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر هنرستانهای قم در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد آنها 511 نفر بوده است. نمونهگیری به روش تصادفی چند مرحلهای به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین و برای جلوگیری از افت نمونه با تعداد بیشتر برابر 240 نفر مشخص شد. ابزار پژوهش پرسشنامههای انسجام محیط خانواده موس و موس(2009)، مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فاستر (1992) و حل مساله اجتماعی (دزوریلا و همکاران ،2002) بود. روایی واعتبار هر سه پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که میان متغیر محیط خانواده با مهارت اجتماعی و مهارت حل مساله مولفههای جهتگیری مثبت و جهتگیری منطقی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، اما با مولفههای جهتگیری منفی، اجتنابی و تکانشی رابطه معنادار تایید نشده است. بر این اساس پیشنهاد میشود در مدارس برنامههای ویژۀ آموزشی برای ارتقای این دو متغیر روانشناختی در دانش آموزان طراحی و اجرا شود.
Possessing social and problem-solving skills is essential for successful performance in life. The family and educational system can equip students with these vital skills. This study was carried out to determine the relationship between the family environment, social skills, and problem solving among female students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population was comprised of all 511 female students studying in Qom vocational schools in 2017-18 school year. The drawn sample was selected through random multistage sampling method and the sample size was determined based on Morgan table. It is worth mentioning that in order to prevent sampling attrition the sample size was determined to be 240. The instruments included Family Environment Scale (Moos & Moos, 2009), the Teenage Inventory of Social Skills (Inderbitzen & Foster, 1992), and Social Problem Solving Questionnaire (Dchr('39')Zurilla et al., 2002). For the purpose of data analysis, descriptive and inferential statistics were used. The results showed that there was a positive significant relationship between family environment, social skills and problem solving skill (positive and rational orientations); however, significant relationships were not observed between the components of negative, avoidance and impulsive orientations. Accordingly, it is suggested that specific training programs be designed for the promotion of these two psychological variables among students.