چکیده:
پوشش اسلامی به عنوان یک ضرورت دینی اسلام تعریف شده است و در
اصل آن تردیدی وجود ندارد . اما شکل گیری گفتمان حقوق بشری در جهان
امروزی سوالات چندی پیرامو ن این فریضه الهی بوجود آمده است . یکی از
مهمترین حوزه های چالشی آن است که آیا چنین حکمی با آزادی افراد در
تعارض می باشد یا خیر . رویکرد بحث ، استفاده از نظام بین المللی حقوق بشر
می باشد. هدف از تحقیق فعلی ، اثبات این ادعا است که بین پوشش و آزادی
منافاتی وجود ندارد همچنان که بین الزام به عدم پوشش و آزادی تنافی
وجود دارد این ادعا با تکیه بر مفهوم منفعت جمعی که از ماهیت حقوق بشری
نسل سوم به دست می آید، ثابت شد نی است . از یافته های این تحقیق آن است
که در مواردی با اهتمام بخشی به منفعت جمعی م ی توان آزادی های افر اد را
تضمین کرد و از این طریق کرامت انسانها را مورد توجه قرار داده است.
خلاصه ماشینی:
هدف از تحقيق فعلي ، اثبات اين ادعا است که بـين پوشـش و آزادي منافاتي وجود ندارد همچنان که بين الـزام بـه عـدم پوشـش و آزادي تنـافي وجود دارد اين ادعا با تکيه بر مفهوم منفعت جمعي که از ماهيت حقوق بشري نسل سوم به دست مي آيد، ثابت شد ني است .
پوشش اسلامي ، آزادي ، حقوق بشر، منفعت جمعي * مسعود راعي ، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد مقدمه زندگي جمعي بشر اقتضاءات و الزاماتي دارد که رسيدن به هدف مطلـوب اجتمـاعي را ميسر مي کند اين کليت مورد پذيرش واقع شده است و نمي توان مخالفي براي آن يافت .
(٢٠١٤ ,Sara Tonolo) دادگـاه در عـين حال که پوشش را مصداق آزادي مذهب (ماده ٩ کنوانـسيون اروپـايي حقـوق بـشر) و مصداق آزادي بيان (ماده ١٠ کنوانسيون ) مـي دانـد، امـا نمـي توانـد از منفعـت جمعـي (public interests) نيز عدول کند و در نهايت مي گويـد اسـتفاده از بعـضي نمـادهـاي مذهبي مي تواند بر ديگر حقوق بشر همچون حق بر سلامت اثر منفي بگذارد و در ايـن راستا به مشکلات ايجاد شده از اين رهگذر توجه مي دهد.
ب) مي توان گفت که حوزه عمومي قلمرويي است که متعلق به همگان بوده و انتفـاع از آن براي همه امکان پذير است چرا که منفعت موجود در ايـن حـوزه يـک منفعـت عمومي است وهمگان از آن بهرمنـد مـي شـوند چنانچـه از نبـود آن همگـان متـضرر مي شوند و اثر اين نوع حريم شکل گيري مسئوليت جمعي نسبت به آن مي باشد.