چکیده:
امروزه انحلال نکاح در روابط زوجین اغلب به صورت ارادی و به درخواست زوج و در برخی از موارد نیز
با توجه به شرایط قانونی به درخواست زوجه صورت میپذیرد؛ که موجب فسخ نکاح خواهد شد. مواردی
نیز وجود دارد که اراده طرفین عقد نکاح نقشی نداشته و به صورت قهری انجام خواهد گرفت، که به لحاظ
حقوقی انفساخ نامیده می شود. در خصوص انفساخ نکاح در فقه امامیه و حقوق ایران نظریاتی مطرح است
که اساس کار این پژوهش را شکل داده. موجبات انفساخ نکاح را میتوان لعان، قرابت رضاعی، تغییر
جنسیت و ارتداد برشمرد؛ اما از آنجا که در خصوص انفساخ نکاح وجه تشابهات زیادی میان حقوق ایران
با فقه عامه وجود دارد. در این پژوهش به صورت توصیفی – تحلیلی و با بهره گیری از ابزار کتابخانهای و
تطبیق در قوانین فقهی و حقوقی انفساخ نکاح را مورد بررسی قرار دادیم.
خلاصه ماشینی:
مـحقق حلي، نجم الدين جعفر بن حسن هذلي، شرائع الاسلام في مسائل الحلال و الحرام ، جلد سوم ، چاپ دوم ، قم ، اسماعيليان ، ١٤٠٨ ق ، ص ٧٥ ٢٠٦ دوره جديد، سال ششم ، شماره دوازدهم ، زمستان ١٣٩٩ بررسي ماهيت انفساخ نکاح در حقوق موضوعه ايران فقه اماميه برخي ديگر از فقها فرموده اند: اگر ملاعن بعد از لعان خود را تکذيب کند باز هم اثر حرمت ابدي جاري 1 مي باشد.
٢. امامي، جلد چهارم ، پيشين ، ص ٤٢٨ ٢١١ دوره جديد، سال ششم ، شماره دوازدهم ، زمستان ١٣٩٩ فصلنامه مطالعات حقوق ثالثا: طفل لااقل يک شبانه روز و يا پانزده دفعه متوالي شير کامل خورده باشد؛ بدون اين که در بين غذاي ديگر يا شير زن ديگر را بخورد.
علامه حلي، حسن بن يوسف ، قواعد الاحکام ، جلد سوم ، دارالتراث ، قم موسسه آل بيت (ع )، بي تا، ص ٢١ ٢١٢ دوره جديد، سال ششم ، شماره دوازدهم ، زمستان ١٣٩٩ بررسي ماهيت انفساخ نکاح در حقوق موضوعه ايران فقه اماميه اين مسأله بين فقها مورد اختلاف است .
نجفي، جلد ٢٩، پيشين ، ص ٢٦٩ ٢١٤ دوره جديد، سال ششم ، شماره دوازدهم ، زمستان ١٣٩٩ بررسي ماهيت انفساخ نکاح در حقوق موضوعه ايران فقه اماميه که : «چه مقدار شير باعث حرمت است ؟» حضرت در پاسخ فرموده است : «قليله و کثيره حرام ، شير خوردن چه کم و چه زياد موجب حرمت است .