چکیده:
مشهور است که بنی اسراییل از دریا عبور کردند و فرعون و لشگریانش که در تعقیب آنان بودند، غرق شدند و آنان پس از عبور از دریا به سمت سرزمین مقدس فلسطین رفتند و پس از سرپیچی از فرمان خدا در مورد ورود به آن سرزمین، چهل سال در بیابان سرگردان شدند. این نوشتار با مراجعه به آیات و تفاسیر قرآن و تحلیل و بررسی دیدگاه مفسران درصدد است، نشان دهد که بنی اسراییل پس از عبور از دریا به مصر بازگشتند و مدتی در آنجا سکونت کردند و پس از آن به سمت سرزمین مقدس کوچ نمودند. نه شاهد قرآنی که مهمترین آنها وارث شدن بنی اسراییل نسبت به اموال فرعونیان مصر و استخلاف و جانشینی بنی اسراییل به جای فرعونیان است برای تقویت این احتمال ارایه شده است و در پایان به این نتیجه رسیده است که بنی اسراییل پس از عبور از دریا به مصر بازگشته اند.
It is a well-known fact that the children of Israel, followed by the Egyptian army, crossed the sea and Pharaoh and his armies were drowned. Once the Israelites have safely crossed the sea, they went to the Holy Land of Palestine, but after disobeying Godchr('39')s command to enter that land, they wandered in the desert for forty years. This article, by referring to the Quranic verses and their interpretations and analyzing the commentators’ views, seeks to show that the children of Israel returned to Egypt after crossing the sea and lived there for a while and then migrated to the Holy Land. Nine Qurchr('39')anic evidences - the most important of which are the inheritance of the Children of Israel over the property of the Pharaohs of Egypt and the succession of the Children of Israel in place of the Pharaohs - are presented to substantiate this possibility. Finally, he has concluded that the Children of Israel after crossing the sea have returned to Egypt.
خلاصه ماشینی:
(طبرسي، 1372: 7 / 300؛ 9 / 97) تفسير نمونه نيز بيان ميکند که با توجه به آيه «کَذٰلِکَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْماً آخَرِينَ»، (دخان / 28) و آيه «كَذلِكَ وَأَوْرَثْناها بَنِي إِسْرائِيلَ»، (شعراء / 59) روشن ميشود كه بنياسرائيل بعد از غرق فرعونيان به سرزمين مصر بازگشتند و وارث ميراث فراعنه شدند و در آنجا حكومت كردند.
In this article, based on the verses and views of the commentators and following inferential-analytical method, the author studies the vertical development of the soul mentioned in the Holy Quran.
Interpretive study of the inclusion of women of the Holy Prophet (PBUH and his progeny) in the example of the verse of purification from the perspective of the commentators of the two sects Shadi Vahdanifar 27 Abstract The term "Ahl al-Bayt" is a common word that has been used in various instances.
A new reflection on human responsibility in the interpretive perspective of Allamah Tabatabai Mohammad Sedghi 31 Abstract According to the Quranic verses human beings are independent and responsible in taking their deliberate actions and determining their destiny.