چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی شهروند فرهنگی در شهر تهران است.
مواد و روشها: در پژوهش حاضر از روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استراوس و کوربین استفاده شد. 20 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با نمونهگیری هدفمند با کارشناسان مرتبط انجام گرفت و بهمنظور ارزیابی اعتبار الگوی تدوین شده به 10 تن از اساتید و کارشناسان و نخبگان فرهنگی در دانشگاه بهطور مجزا، ارائه و نظرات آنها جهت اصلاح و تعدیل اخذ شد. پدیده اصلی تحقیق "شهروند فرهنگی" نام گرفت.
یافتهها: شرایط علی شهروند فرهنگی، سرمایه فرهنگی، اهداف فرهنگی، هویت اجتماعی، مشارکت فرهنگی، حقوق فرهنگی، هوش فرهنگی، تعاملات خانوادگی، تفاوتهای فرهنگی، مصرف رسانه و امنیت فرهنگی شناسایی شد و استراتژیهای تحقیق بدین شرح بهدست آمد؛ هویت مدار بودن و اخلاقمداری که در بعد معناگرا گنجانده شد، مشارکت و همدلی و سلامت در بعد زیستپذیر و خلاقیت که در بعد انسانمحوری دستهبندی شد.
نتیجهگیری: پیامدهای حاصل از پژوهش افزایش بنیه اعتقادی، مسئولیتپذیری اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، اعتماد عمومی بین شهروندان، نظم عمومی و ارتقای کارآفرینی اجتماعی شناسایی شد
Purpose: The purpose of this study is to develop a model of cultural citizen in Tehran.
Materials and Methods: For this purpose, the data-driven theory method including three stages of open, axial and selective coding of Strauss and Corbin was used. Twenty in-depth and semi-structured interviews were conducted by theoretical sampling with relevant experts and in order to evaluate the validity of the developed model, 10 professors were presented separately and their opinions were obtained for correction and modification. The main research phenomenon was called "cultural citizen".
Finding: Causal conditions of cultural citizen, cultural capital, cultural goals, social identity, cultural participation, cultural rights, cultural intelligence, family interactions, cultural differences, media consumption and cultural security were identified. And research strategies were obtained as follows; Identity-oriented and ethical orientation included in the meta-oriented dimension, participation and empathy and health in the livable dimension and creativity that were categorized in the human-centered dimension.
Conclusion: The implications of the study were identified as increasing belief, social responsibility, and social acceptance, public trust among citizens, public order and promoting social entrepreneurship.