چکیده:
هدف: ذهنآگاهی بهعنوان یک روش پیشگیرانه و درمانی که در سالهای اخیر، توجه فراوانی را بین روانشناسان، رواندرمانگران و محققان جلب نموده است؛ در مفاهیم اصلی خود مانند: آگاهی، پذیرش و بودن در زمان حال، تشابه زیادی با مفاهیم اسلامی مانند معرفت، پذیرش اراده خداوند و هشیاری دارد که لزوم وجود ابزارهایی جهت سنجش آن برای کمک به پژوهشگران علوم روانشناختی و معارف اسلامی را ضروری میسازد. هدف مطالعه حاضر، بررسی کفایت روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ذهنآگاهی فیلادلفیا بود.
مواد و روشها: این مطالعه با روش توصیفی از نوع هنجاریابی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اجرا شد و 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای وارد مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس ذهنآگاهی فیلادلفیا (PHLMS) و پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی (FFMQ) بودند. ساختار عاملی PHLMS با روشهای تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی، اعتبار همگرا با استفاده از FFMQ و پایایی نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. همچنین دادهها در دو نرمافزار SPSS. 23 و AMOS. 22 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در تحلیل عامل تاییدی، مدل دو عاملی نسخه اصلی PHLMS) آگاهی و پذیرش) تایید نشد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی؛ سه عامل آگاهی، پذیرش و شناخت احساسات منفی استخراج شد و تحلیل عامل تاییدی نیز این مدل را تایید کرد. اعتبار همگرای این پرسشنامه با FFMQ، بسیار مطلوب بود (78/0r=، 0001/0P
نتیجهگیری: مقیاس ذهنآگاهی فیلادلفیا (PHLMS)، ابزاری معتبر و دارای کفایت روانسنجی مطلوب برای سنجش آگاهی، پذیرش و شناخت احساسات منفی جهت کاربرد در حیطههای پژوهشی و بالینی مطالعات روانشناختی و اسلامی بزرگسالان ایرانی است.
Purpose: Mindfulness as a preventive and therapeutic method that has attracted a lot of attention among psychologists, psychotherapists and researchers in recent years; in its main concepts such as awareness, acceptance and being in the present, it is very similar to Islamic concepts such as knowledge, accepting the will of God and awareness that necessitates the existence of tools to measure it to help psychological sciences and Islamic studies researchers. The purpose of this study was to assess the psychometric adequacy of the Persian version of the Philadelphia Mindfulness Scale (PHLMS).
Materials and Methods: This study was conducted with a descriptive method of standardization in the students of Islamic Azad University, Central Tehran Branch and 300 persons were enrolled in the study by cluster sampling. The instruments used were the Philadelphia Mindfulness Scale (PHLMS) and the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). PHLMS factor structure was examined using confirmatory and exploratory factor analysis methods., Convergence validity with FFMQ, and reliability using Cronbach’s alpha coefficient. Data were also analyzed in SPSS.23 and AMOS.22 software.
Results: In the confirmatory factor analysis, Two-factor model of the original version of PHLMS (awareness and acceptance) was not confirmed. Based on the results of exploratory factor analysis, three factors of awareness, acceptance, and recognition of negative emotions were extracted and the confirmation factor analysis confirmed this model. The convergent validity of this questionnaire was very favorable with FFMQ (r=0.78, P
Conclusion: PHLMS is a valid tool with good psychometric competence for measuring awareness, acceptance, and recognition of negative emotions for use in the research and clinical fields of psychological and Islamic studies of Iranian adults.