چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی مولفههای انگیزهبخش مناجات خمسهعشر بر انس دانشآموزان با خدا بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه تبادکان مشهد در سال تحصیلی 1398-1399 به تعداد حدود 6150 دانشآموز بود که بر اساس جدول مورگان 360 دانشآموز بهعنوان نمونه از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. بهمنظور گردآوری دادهها در بخش کیفی، متن مناجات خمسهعشر با بهرهگیری از نرمافزار کیفی NVivo10 مورد مطالعه قرار گرفت و سپس از طریق کدگذاری باز و محوری، مولفههای موثر بر انس با خدا شناسایی گردید. همچنین، براساس مولفههای استخراج شده پرسشنامه محققساخته 32 گویهای با طیف 5 ارزشی لیکرتی(خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید صاحبنظر تایید شد. پایایی پرسشنامه 935/0 آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در بخش کمی، برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراجشده، جذر میانگین واریانس استخراجشده، کولموگروف-اسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، آزمون t تک نمونهای از طریق نرمافزارهای NVivo10، SPSS24، Smart-PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای مستخرج از مناجات خمسهعشر (حقالله، حقالمعصوم، حقالناس و حقالنفس) تاثیر بهسزایی در انس دانشآموزان دختر با خدا دارد.
The purpose of this study was to identify the motivating components of Khamsa ʻAshar supplication on students’ intimate relationship with Allah. The statistical population of the study consisted of female high school students in the Tabadakan region of Mashhad in the academic year 2019-2020, and consisted of about 6150 students, and 360 students were selected as a sample through simple random sampling according to Morganchr('39')s table. This research method was a mixed one in terms of implementation (qualitative-quantitative). In order to analyze data in the qualitative section, the text of the Khamsa ʻAshar supplication was studied using NVivo10 quality software, and then the components affecting human’s intimate relation with Allah were identified through open and central coding. Also, based on the extracted components, a 32-item researcher-made questionnaire with a 5-point Likert scale was developed. The face and content validity of the questionnaire were confirmed by expert professors. The reliability of the questionnaire was calculated to be 0.935 Cronbach’s alpha. In the quantitative part, for data analysis, descriptive and inferential statistics including Cronbach’s alpha, extracted mean-variance, the mean root of extracted variance, Kolmogorov-Smirnov, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, SP1, and single sample t-test through the NVivo10, SPSS24, and Smart-PLS software were used. The results showed that the four components of ‘one’s own right’, ‘Allah’s right’, ‘people’s right’, and ‘Infallibles’ right’ extracted from the Khamsa ʻAshar supplication have a positive effect on the intimate relationship of female students with Allah. Thus, inclusion of the supplication in the textbooks can be effective in the students’ intimate relation with Allah.