چکیده:
بهرهبرداری از راهبردهای مختلف جهت همافزایی والدین/ مدارس در راستای تحقق اهداف و برنامههای رسمی و غیررسمی از الزامات اساسی هر نظام آموزشی محسوب میشود. مطالعه حاضر با هدف توصیف راهبردهای موجودِ جلب مشارکت والدین در مدارس متوسطه با تأکید بر ابعاد مشارکتی اپستین صورت پذیرفته است. دادهها با استفاده از مصاحبه ساختارمند با 16 نفر از معلمان، مدیران و والدین در سطح 3 مدرسه از منطقه 6 تهران گردآوری شده است. اعتباریابی دادهها با استفاده از روشهای ممیزی بیرونی، چند سویهسازی و درگیری طولانی مدت پژوهشگر در روند پژوهش حاصل شده است. بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد که در مدارس منتخب برنامهها و راهبردهای موجودِ جلب مشارکت والدین/ مدارس در هر یک از ابعاد ششگانه مشارکتی اپستین شامل استفاده از فنآوری اطلاعات – برنامه آموزش خانواده (فرزند پروری)، وبسایت مدرسه - کانال تلگرامی – پیام کوتاه – تقویم آموزشی – دعوتنامه (ارتباط یابی)، مشارکت در اعیاد ملی- مذهبی (مشارکت داوطلبانه)، فعالیتهای فوقبرنامه – دفتر برنامهریزی دانشآموز (یادگیری در خانه) و انجمن مرکزی – انجمن پایه (تصمیمگیری) است. همچنین مشخص شد که در بعد همکاری با سازمانهای اجتماعی هیچگونه راهبردی از سوی مدارس منتخب بهکارگرفته نشده است. با این حال ضمن ارزشمندی همکاری با سازمانهای اجتماعی در راستای تحقق مدرسه زندگی، باید اذعان داشت که این مهم به مثابهی حلقهی مفقوده در نظام آموزشی کشور ما محسوب میشود. پیشنهاد میشود که ضمن در نظر گرفتن تفاوتها، سایر مدارس نیز با بهرهمندی از راهبردهای مدارس مورد بررسی در پژوهش حاضر، اقدام به تدارک و طراحی برنامهها و راهبردهای خود نمایند
Utilization of strategies that Synergistic school / parent involvement in order to achieve formal and informal goals and programs considered as essential requirements in every educational system. This study identification the present Parent Involvement Strategies in middle schools Base on Epstein’s Framework of Six Types of Involvement. To collect needed data, we applied structured interview and research data was gathering and reported from 16 parent, teachers and principal in three schools in Tehran 6th district. For truth worth to this study, we uses of Member checking, External audit, Triangulation and Prolonged Engagement methods. Based on results, selected schools reportage present Parent Involvement Strategies Based on Epstein’s Framework of Six Types of Involvement, including; Use of Technology and Family training Program (parenting), School Website , Telegram Channel , SMS , Educational Calendar and Invitation (communication), Participation in national, religious festivals (volunteering), Extracurricular Activities and Student Planning Office (learning at home) and Central association and Grade association (decision – making). As, selected schools have not reported any strategy in collaborate with community. However, because valuable of cooperation with community in order to realization of life school, it should be acknowledged that this is a missing link in our country's education system. Those, schools with aware of unparalleled such strategies and plans among different schools, can uses from the experiences of selected schools in attracting school / parent involvement.