چکیده:
در عصر حاضر گسترش و شیوع وسایل ارتباط جمعی با رسانههای گروهی از قبیل تلویزیون، مطبوعات، شبکههای اجتماعی به حدی رسیده زیاد شده که این عصر را عصر ارتباطات نامیدهاند. که برخی از این وسایل ارتباط جمعی در شکلدهی و جهت دادن به نگرش و باور و افکار جامعه و همچنین تولید، بستری مناسب در عرصه فرهنگ- سیاست- ورزشی و غیره نقش انکار ناپذیری دارند. بطوریکه این رسانهها تاثیر خود را از دست خواهند داد. رسانههای گروهی نقش بسزایی در آگاهی دادن و اطلاع رسانی به افراد جامعه دارند. رسانهها یکی از وسایل ایجاد تغییرات در جوامع بشری محسوب میشوند که این روند به تسریع مشارکت اجتماعی خواهند انجامید. کنشها و واکنشها را جهت دار و متناسب با دیگر ابعاد جامعه بسازد. اهمیت و نقش رسانهها برای دولتها چنان مهم است و با ارزش هستند که تمامی دولتها تلاش خود را در بکارگیری این وسایل ارتباطی برای تحکیم و تثبیت حاکمیت خود بکار گیرند. در این مقاله به نقش رسانههای آزاد برای هر چه بیشتر شدن مشارکت اجتماعی پرداختهایم.
In recent years, mass media or mass communication devices like TV, papers and social networks have had such expansion and development that this era is called the age of communication. Mass media have an undeniable role in constitution and leading of ideas, beliefs and thoughts in any society. They are also a suitable ground for the growth of culture, politics and sports. Mass media are a part of social properties that in case of their absence, other properties lose their effect as well. These media play great role in giving knowledge to the members of a society and are a means of change in human society which increases the social participation. In fact, the importance and role of media for governments is that every governments makes its best efforts to use communication devices to strengthen their sovereignty. In this study the role of free Mass media in social participation was testified
خلاصه ماشینی:
رسانه ها در هر کشوري اساسيترين نقش را در ارتقاي مشارکت سياسي مردم در جامعه دارند، وسايل ارتباطي جمعي امروزه به عنوان يکي از ارکان حکومتي مطرح است و اين خود نشان از ارتباط و تاثير رسانه ها بر مردم و حکومت است بدون بهره گيري از وسايل ارتباطي نظام - هاي سياسي در به نظم بخشيدن به جامعه و مشارکت دادن مردم در زندگي سياسي نخواهند بود.
1 - Uphoff 2 - Cohen ١٥٦ اميد است بهره گيري از اين مجموعه در شناخت ما نسبت به رسانه ها و نقش آنان در مشارکت اجتماعي و سياسي موثر واقع شده باشد.
فصلنامه مطالعات ملي، سال دهم ، شماره ٤ - محمدحسن شيخ الاسلامي و محسن عسگريان (١٣٨٨)، سازه انگاري، رسانه و رفتار انتخاباتي در ايران ، فصلنامه پژوهش هاي ارتباطي، سال شانزدهم ، شماره ١ - معتمد نژاد، کاظم ، بهار(١٣٧٠)، جهان سوم در برابر سلطه ارتباطي و اطلاعتي غرب ، تهران ، رسانه سال دوم ، شماره يکم - نيک گهر، عبدالحسين (١٣٥٣)، مشارکت مفاهيم و شناخت انواع ، مجله دانشکده شماره ٥ ١٥٩ نقد و بررسي: کتاب "ديپلماسي دفاعي ايران در قبال ترکيه " 1 نويسنده : دکتر سيداسدالله اطهري 2 تنظيم کننده : سعيد ايپکلو کتاب ديپلماسي دفاعي ايران در مقابل ترکيه را مطالعه کردم با عنايت به اينکه مبحث تازه اي در عرصه روابط بين الملل است براي دانشجويي همچون بنده جالب و قابل توجه بود مطالب کتاب چه از نظر کمي و کيفي ارزشمند و قابل اتکا ميباشد که البته نقد کتاب مربوطه خارج از سطح سواد بنده ميباشد و اين در حالي است که کتاب مورد اشاره نيز توسط يکي از فرماندهان جنگ تحميلي و فعال در عرصه سياسي مورد مطالعه قرار گرفت که ايشان نيز غير از نواقص ظاهري در چاب ، کيفيت مطالب را مطلوب و بدون نقص عنوان کرده اند.