چکیده:
دنیای جدید با پدیده سرعت تاریخ روبهروست، بدین معنی که حوادث بسیار سریعتر از گذشته رخ می دهد. با گذشت زمان سرعت این تغییرات بیشتر شده است و اکنون در مرحلهای از زندگی بشر هستیم که یک فرد درطول زندگی خود تغییرات زیادی را تجربه می کند. این تغییرات نه تنها در عرصه زندگی مادی و دستاوردهای تکنولوژیک مربوط به زندگی مادی انسان رخداده، بلکه تغییرات گستردهای در عرصه زندگی فرامادی انسان، باورها، اعتقادات، ارزشها، هنجارها و ... نیز به وقوع پیوسته است. یکی از این تغییرات اساسی، تغییر در ارزشها است. در چند سده اخیر، انقلاب صنعتی جریانی از تغییر را با خود به همراه آورد و شکل نوینی به فرهنگهای مغرب زمین بخشید. با گذشت سالها که از اهمیت رشد اقتصادی به منزله مهمترین هدف جوامع میگذرد، هم اکنون دگرگونیهای فرهنگی هستند که جامعه پیشرفت صنعتی را هدایت میکنند. اما مظاهر انقلابصنعتی به ویژه مظاهر مادی آن، درکشورهای مغرب زمین محصور نماند، و با ورود اجتنابناپذیر خود به همه جوامع، تجربههای فرهنگی متفاوت و البته در برخی وجوه تجربههای مشترکی را نیز موجب شد. مسلما جامعه ایران نیز استثنایی بر این قاعده نبوده و نیست.
New World is faced with the phenomenon of date speed, meaning that events occur much faster than before. The rapid social change in different areas, are the characteristics and traits of contemporary societies. Over time, the pace of these changes has become faster. And now we are in a stage of life that a person experienced many changes in their life. These changes occurred not only in the field of material life and technological achievements related to our material life, but have also accused in wide variations in the human divine life, beliefs, values, norms, etc. One of the major changes, are changes in values. In recent centuries, the Industrial Revolution brought a stream of change and gave Western culture a new form. Over the years that pass over the importance of economic growth as the most important goal of society, currently cultural transformations lead to the industrial development. But manifestations of the industrial revolution, especially its material manifestations, is not confined within the framework of Western countries, but with its inevitable arrival to all countries and societies, it lead to different cultural experiences and in some cases led to common experiences. Iranian society is certainly not an exception to this rule. The present article is an attempt to compare, some aspects of the evolution of cultural values and attitudes of people in advanced industrial societies with similar elements in Iranian society and to identify changes based on the new index.
خلاصه ماشینی:
در واقع هدف اصلي در اين مقاله سنجش تغييرات در ميزان ماديون و فراماديون طي ٣٠ سال اخير است ، اما به دليل آن که تنها در پيمايش سال ٧٩ سوالات ١٢ گانه اينگلهـارت بـراي تعريف شاخص مادي/ فرامادي از افراد پرسيده شده است ، براي سـنجش ايـن تغييـرات از سنجش تغييرات نگرش هاي همبسته با شاخص هاي مـادي و فرامـادي اسـتفاده مـيشـود.
همانگونه که بيان شد اينگلهارت نشان مـيدهـد کـه فرامـاديون بسـيار مسـامحه نگرتـر از ماديون به جنيست و دين مينگرند که در اين مقاله تنها نگرش هاي مربوط بـه جنسـيت و خانواده در ايران مورد بررسي قرار گرفته اند و ابتدا نشان داده شده است که در ايـران نيـز همانند کشورهاي مورد مطالعه اينگلهارت فراماديون نسبت به ماديون نگرش هاي جنسيتي متفاوتي دارند و سپس به سنجش تغييرات در اين نگرش هاي طي ٣٠ سال اخيـر پرداختـه شده است .
اين سوال داراي گزينه هاي زير است :١- حجاب ٢- معاشرتي بودن ٣- اسـتقلال راي ٤- مـادري خوب بودن ٥- همسري خوب بودن ٦- فضيلت دين ٧- کارکردن بيرون از خانه ٨- تحصيلات ٩- حمايت از خانواده تقي آزاد ارمکي در کتاب خود جامعه شناسي تغييرات فرهنگي نشان ميدهـد کـه ايـن ٨ گزينه به غير از معاشرتي بودن ميتوانند سه شاخص را توليد کنند که او آنها را به نـام زن مذهبي، زن مدرن و زن سنتي نامگذاري ميکند.
٨% جدول ٨:کار کردن زنان (کدبانو و خانه دار بودن درست به اندازه کارکردن براي دستمزد ارضاکننده است ) برحسب سنخ هاي ارزشي،پيمايش ٧٩ ٠٠٤٨=Sig سنخ ارزشي ٠٠٦٩=Gamma ماديون التقاطيون فراماديو کاملأ موافق %٤٣.