چکیده:
در کنار رسانههای کلاسیک و متعارف، رسانههای اجتماعی جدید در فضای مجازی حضور بسیار جدی و پررنگی در زندگی شهروندان ایرانی دارند و روز به روز بر حوزه تاثیر گذاری آنها افزوده میشود. بر همین اساس و با توجه به نقش تاثیرگذار این نوع از رسانهها بر تمامی اعضای جامعه و به ویژه نسلهای کنونی، هدف اصلی این نوشتار بررسی و تبیین سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران نسبت به این نوع از رسانهها است. در چنین شرایطی و در پاسخ به چگونگی کیفیت سیاستگذاری فرهنگی نسبت به رسانههای اجتماعی جدید و تبعات اجتماعی- فرهنگی آنها، این فرضیه مطرح میشود که بنظر میرسد برنامه ریزان فرهنگی هنوز در ایران نتوانستهاند سیاستگذاری فرهنگی مناسب و تاثیرگذاری برای این محیط طراحی کنند. در واقع رسانههای اجتماعی جدید در فضای مجازی در کشور به صورت رها و غیرقابل کنترل به راه خود ادامه میدهند و هنوز بعد از گذشت سالهای زیاد از ورود اینترنت به کشور یک برنامه جامع برای بهرهگیری از آن طرح ریزی نشده است. بر این اساس سیاستگذاران فرهنگی کشور برای مواجهه فعالانه و خردمندانه باید به فهم روز آمد و واقعبینانهای از فضای مجازی نائل شوند و سپس سازوکارهای سیاستگذاری متناسب با فضای جدید را طراحی نمایند
Alongside conventional media, new social media in cyberspace have a very serious presence in the lives of Iranian citizens and are increasingly being added to their influencing sphere. Accordingly, considering the influential role of this kind of media on all members of society and especially the present generations, the main aim of this article is to study and explain cultural policy making in the Islamic Republic of Iran towards this kind of media. In such a situation and in response to the quality of cultural policy in the Islamic Republic of Iran towards the new social media and their socio-cultural implications, it is assumed that cultural planners in Iran have not yet been able to make appropriate and effective cultural policy which is designed for this environment. Indeed, new social media in the cyberspace in the country continue to be abandoned and uncontrollable, and after many years of internet entry, there has not been a comprehensive plan to use it, indicating that It has the release of this space. Accordingly, cultural policy makers of the country are actively involved and wisely, they must have an up-to-date and realistic understanding of cyberspace, and then design policy mechanisms appropriate to the new space. .