چکیده:
مجلس شورای اسلامی بهعنوان اساسیترین نهاد سیاستگذاری در کشور با کارویژههای مهمی نظیر قانونگذاری، نظارت و نمایندگی بهزعم منتقدان همچنان با کاستیهایی روبهرو بوده که کارآمدی آن را تحت تأثیر قرار داده است. به نظر میرسد یک راهحل آموزش نمایندگان از سوی احزاب سیاسی است.این پژوهش با هدف بررسی نقش این آموزشها بر کارآمدی مجلس درصدد پاسخ به این سؤال است که چگونه کارویژه آموزشی احزاب سیاسی بهویژه آموزش سیاسی و مؤلفههای آن میتواند به کارآمدی مجلس منجر شود؟ در این پژوهش از روش توصیفی – پیمایشی و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شده و با بهکارگیری آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون T یکطرفه و زوجی به ارزیابی هرکدام از شاخصها پرداخته شده است. جامعه آماری مقاله نخبگان و فعالان حوزه سیاسی و حجم نمونه نیز 344 نفر و با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد.یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزشهای احزاب بهویژه آموزشهای سیاسی مشتمل بر مؤلفههای دانش سیاسی، نگرش سیاسی، مهارت سیاسی و رفتار سیاسی به کارآمدی نمایندگان و در نتیجه مجلس شورای اسلامی منجر میشود. نتایج نشان میدهد حدود 60 درصد جامعه تمایل بالایی به استفاده از آموزش سیاسی توسط احزاب سیاسی در بهبود کارآمدی مجلس شورای اسلامی دارند. ضریب بتای اثرگذاری کیفیت آموزش سیاسی بر روی کارآمدی مجلس 0.47 است که براساس میزان کیفیت آموزش سیاسی، رابطه معناداری با شاخص کارآمدی مجلس شورای اسلامی دارد. جهت این رابطه نیز مثبت برآورد شده که نشاندهنده وجود رابطه مستقیم است.
Being the most important policy-making body in the country, critics argue that the Islamic Consultative Assembly continues to portray shortcomings in offering legislation, oversight and representation. One solution seems to be for political parties to educate ministers.The purpose of this study is to investigate the role education plays in the efficiency of the parliament and to answer how the educational influence of political parties, especially political education and its components, can lead to the efficiency of parliament.In this paper, the descriptive-survey method and SPSS software were used for data analysis, and using one-way ANOVA and paired T-test, each of the indices were evaluated. The statistical population of the study was 344 people in the field of politics and the sample size was determined using the Cochran Formula. The findings of this study show that education provided by political parties, especially political education, which include, various components of political knowledge, political attitude, political skill and political behavior, leads to the efficiency of the candidates in the House of Representatives and consequently in the Islamic Consultative Assembly. The results show that about 60% of the statistical population utilized political education offered by political parties to improve the efficiency of the Islamic Consultative Assembly. The beta coefficient of the effect of the quality of political education on the efficiency of the parliament is 0.47. Based on the quality of the political education provided, there was a significant correlation between political education and the efficiency index of parliament. A positive relation was also estimated indicating the presence of a direct relation.