چکیده:
امروزه صادرات یکی از راه های کسب درآمد و بهبود عملکرد مالی شرکت ها است اما چگونگی صادرات با توجه به تغییراتی که بازارهای هدف صادراتی و بازارهای داخلی دارند مشکلاتی را برای شرکت های صادراتی بالاخص شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است. به این منظور هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر قابلیتهای توسعه بازار فعالانه صادراتی و ابعاد عملکرد صادراتی در شرکتهای دانش بنیان صادراتی می باشد. جامعه آماری این تحقیق،۵۴ شرکت دانش بنیان استان خراسان رضوی می باشد که پرسشنامه تحقیق در اختیار مدیران و کارشناسان بخش صادراتی این شرکت ها قرار گرفته است. با توجه به محدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری، ۱۲۹ پرسشنامه صحیح از طریق سرشماری جمع آوری گردیده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه با استفاده از روایی سازه و روایی محتوی مورد تایید قرار گرفت. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربرد و روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. برای بررسی فرضیات تحقیق، از آزمون معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی استفاد شده است . نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که قابلیت توسعه بازار صادراتی بر ابعاد عملکرد صادراتی تاثیر معنادار دارد. همچنین، تاثیر پویایی بازار صادراتی بر قابلیت توسعه بازار صادراتی و بهره گیری از نرم افزار شبکه معنادار دارد. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاداتی ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: عملکرد صادراتی، پویایی بازار صادراتی، بهره گیری از نرم افزار شبکه، شرکت دانش بنیان مقدمه در سالهای اخیر با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورمان، نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی و ورود به بازارهای جهانی بیش از پیش اهمیت یافته است و با توجه به حمایت دولت از صادرات غیرنفتی و تلاش برای فرار از اقتصاد تک محصولی باعث شده که فشار رقابتی میان کسب و کارهای کوچک افزایش یابد و چنین شرکتهایی برای بقای خود به سمت بازارهای بینالمللی حرکت نمایند.
این دو تئوری در قیاس با سایر تئوری ها توضیح صحیحی از پدیده ها را به ما ارائه می دهند و عنوان می کنند که چگونه بنگاه ها با بهره گیری از قابلیت های خود می توانند تغییرات محیط را کنترل کنند که در این تحقیق استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد حرکتهای استراتژیک مورد واکاوی قرار گرفته است تا بدین طریق یادگیری حاصل گردد.
با بررسی های صورت گرفته مجموعأ تعداد مدیران و کارشناسان بخش صادرات و تکنولوژی اطلاعاتی این شرکت ها، 338 نفر می باشد که به منظور افزایش اعتبار نتایج به دست آمده ، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیده شده است.
درفرضیه هفتم تأثیر مثبت قابلیت توسعه بازار صادراتی بر عملکرد مالی صادراتی مورد تأیید واقع شد که این نتیجه با تحقیق راسلا و تورمنگروج(2020)، اورنیو و همکاران(2020)و افشار و لطفی زاده(1398) مشابه است.
یعنی اثر میانجی قابلیت توسعه بازار صادراتی بر رابطه پویایی بازاریابی و ابعاد عملکرد صادراتی پیش از این در تحقیقات پیشین مورد پژوهش قرار نگرفته است.