چکیده:
این پژوهش باهدف تعیین رابطه خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانجی-گری انعطاف پذیری کنشی انجام شد. در این تحقیق از روش توصیفی همبستگی استفادهشده است. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول سرانگشتی به روش مدلسازی معادلات ساختاری 138 مشخص شد. دادههای موردنظر با استفاده از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی دانشآموزان فام و تیلور (1999)، خوشبینی تحصیلی اسچنن-موران و همکاران (2013) و انعطافپذیری کنشی کانر و دیویدسون (2003) گردآوری و با تکنیک تحلیل مسیر و توسط نرمافزارهای SPSS و AMOS ویرایش 21 تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد خوشبینی تحصیلی و انعطاف پذیری کنشی بهصورت مثبت و معناداری با عملکرد تحصیلی رابطه دارند. همچنین خوشبینی تحصیلی نیز بهصورت مثبت و معناداری با عملکرد تحصیلی، بین خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانجی گری انعطافپذیری کنشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نقش واسطهای انعطافپذیری کنشی در رابطه با خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم سحر هاتف معماری1، زهرا روستایی2*، مریم سادات متولی3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، ایران.
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره دوم، شماره هشتم، زمستان 1399، صفحات 33-18 چکیده این پژوهش باهدف تعیین رابطه خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانجیگری انعطافپذیری کنشی انجام شد.
از سوی دیگر، برآیند نتایج برخی تحقیقها نشان میدهد که انعطافپذیری کنشی علاوه بر رابطه مستقیمی که با عملکرد تحصیلی دانشآموزان د academic performance Akessa & Dhufera Vedel & Poropat Ali, Haider, Munir, Khan& Ahmed Lamas resilience Peña, Jones, Orange, Simieou & Márquez Magnano, Craparo & Paolillo Cohen متغیرهای واسطی بهصورت غیرمستقیم نیز با عملکرد تحصیلی در ارتباط باشد.
از سوی دیگر، انعطافپذیری کنشی در دانشآموزان سبب سازگاری و انطباق بیشتر آنها با شرایط گشته و عملکرد تحصیلی آنها را بهبود می 12 , Lopez & Overton"/>, Lopez & Overton"/> (2017) عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان را academic optimism Student academic press Student trust Identification with school Tschannen Moran, Bankole, Mitchell & Moore Cannata, Smith & Haynes Brown Mitchell, Kensler & Moran Longobardi, Prino, Marengo & Settanni Maxwell, Reynolds, Lee, Subasic & Bromhead Gómez-Molinero, Zayas, Ruíz-González & Guil Gámez, Lopez & Overton عواملی همچون داشتن مربی، انگیزه و انعطافپذیری کنشی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان ارتباط دارد.
این پرسشنامه شامل سه خرده مقیاس تأکید تحصیلی، اعتماد دانشآموزا Mitchell Green Tschannen Moran, Bankole, Mitchell & Moore Connor and Davidson educational performance test (EPT) معلمان و یگانگی با مدرسه است.