چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی میزان شناخت معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یادگیری دانش آموزان پرداخته
است. در این تحقیق از دو روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) به منظور سنجش میزان شناخت و آگاهی معلمان از فناوری
آموزشی ووکاریست آن در فرایند یاددهی و یادگیری (با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته) و روش نیمه تجربی از نوع طرح
دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون» به منظور کاربرد طرح آموزش ویژه استفاده شده است. آزمودنیهای طرح شامل معلمان
و دانش آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی بودهاند و نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن بود که میزان شناخت و استفاده معلمان از
فناوری آموزشی در حد کم و متوسط بوده و بین شناخت و کاربست فناوری از سوی معلمان و هم چنین وجود مواد و وسایل
آموزشی» استفاده از طراحی منظم آموزشی و ارزشیابی صحیح و اصولی از سوی معلمان در فرایند تدریس, موجب افزایش
یادگیری دانش آموزان میشود.
خلاصه ماشینی:
آزمودنيهاي طرح شامل معلمان و دانش آموزان پايه چهارم دوره ابتدايي بوده اند و نتايج تحليل داده ها حاکي از آن بود که ميزان شناخت و استفاده معلمان از فناوري آموزشي در حد کم و متوسط بوده و بين شناخت و کاربست فناوري از سوي معلمان و هم چنين وجود مواد و وسايل آموزشي با استفاده از آنها از سوي معلمان رابطه معني داري وجود داشته است .
به کارگيري مواد و رسانه هاي آموزشي از سوي معلمان موجب افزايش ميزان يادگيري دانش آموزان مي شود : جدول شماره ٨ نشان مي دهد که t محاسبه شده (٩/٨٩) بزرگتر ازt بحراني (a= ٥%=١/٩٦) است لذا با ٩٥ درصد اطمينان مي توان نتيجه گرفت که تفاوت معني داري بين گروه آزمايش و گروه گواه وجود دارد.
نتايج پاسخ به سؤالات پژوهشي نشان مي دهد که ميزان اطلاعات و آگاهي معلمان بيشتر در حد کم و متوسط بوده و اکثرمعلمان در حد متوسط وکم از مؤلفه هاي مربوط به فناوري آموزش در فرايند ياددهي و يادگيري استفاده مي کنند و ديدگاه اکثريت آنها به فناوري آموزشي به عنوان وسيله و ابزار بوده است که از طريق عيني و ملموس نمودن آموزش ، آسان سازي فهم و يادگيري مطالب و افزايش انگيزه و علاقه دانش آموز براي يادگيري به بهبود کيفيت فرايند يادگيري دانش آموزان کمک مي نمايد که اين امر با ، يافته هاي ياووز، سالمون و ناسخيان همسوست (نوروزي،١٣٨٧).
نتايج آزمون فرضيه پنجم در اين رابطه نشان ميدهد که تفاوت دو گروه در کاربست ارزشيابي صحيح و اصولي توسط معلمان معني دار است و استفاده از آن توسط گروه آزمايش موجب افزايش يادگيري دانش آموزان مي شود.
The Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 4, Issue 1, Article 2.