چکیده:
با توجه به اهمیت سیستم ترمز در ایمنی سرنشینان خودرو، تحقیق پیرامون بهبود عملکرد این سیستم بسیار حائز اهمیت می باشد. سیستم ترمز هیدرولیکی خودرو با فشردن پدال ترمز توسط راننده فعال شده و با فشار روغن و حرکت پیستون موجود در سیلندر ترمز، لنتهای ترمز را روی دیسک و یا کاسه می فشارد که این عمل موجبات توقف خودرو را فراهم می کند. اگر به دلیل کمبود روغن و یا نقص فنی در قطعات وابسته، ترمز عمل نکند، ممکن است حادثه آفرین باشد. در این پژوهش نوعی سیستم ترمز اضطراری طراحی شده است که در ترمزگیری و زمانی که سیستم هیدرولیکی به هر دلیلی صحیح عمل نکند، وارد عمل شده و به صورت خودکار عمل ترمز گیری را انجام می دهد. با این کار ایمنی خودرو را افزایش یافته و موجبات رانندگی ایمن تر برای خودرو فراهم می شود.
خلاصه ماشینی:
سیستم ترمز هیدرولیکی خودرو با فشردن پدال ترمز توسط راننده فعال شده و با فشار روغن و حرکت پیستون موجود در سیلندر ترمز، لنتهای ترمز را روی دیسک و یا کاسه می فشارد که این عمل موجبات توقف خودرو را فراهم می کند.
در این میان قرار گیری خودرو در شرایط مختلف جاده ای، باعث شده است که محققان به دنبال تحقیق پیرامون سیستم های پیشرفته تر ترمز باشند.
آنها از نرم افزار MATLAB برای شبیه سازی خود استفاده کرده و در نهایت با توجه به نتایج کسب شده از روند تئوری و تجربی اذعان داشتند نیروی پای راننده، هندسه پدال، میزان خلاء موتور، خصوصیات دیسک عکس العملی بوستر، ضريب تخليه اوریفیسها، خصوصیات باز و بسته شدن شیرهای برقی تغذیه و تخلیه، شعاع موثر تایر، شعاع دیسک ترمز، نوع لنت، نوع تایر، میزان آج تایر، نوع جاده، میزان بار عمودی روی چرخ، مشخصات مایع هیدرولیک ترمز و میزان هوای موجود در مایع هیدرولیک ترمز از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر فرآیند ترمزگیرى می باشند که می تواند باعث تغییر در تاخیر زمانی ترمز گیری شود.
این محققان با بیان اینکه سیستم ترمز ضد قفل فاصله ترمزگیری را کاهش داده و افزایش ایمنی و ثبات رانندگی را به همراه دارد در شرایط نامساعد جادهای عملکرد این سیستم را نامساعد ارزیابی کرده اند.
با توجه به اهیمت این بخش خودرو در سلامتی و ایمنی سرنشینان، در مرحله بعد طرحی برای عملکرد سیستم ترمز خودرو در مواقع اضطراری معرفی شده و طرز کار آن تشریح شده است.
“Antilock Braking System (ABS) ”.