چکیده:
علم اقتصاد برای شناخت و تحلیل رفتار انسان در سطح خرد و کلان ناگزیر به شناخت رفتار خانوادهها میباشد، زیرا هر فردی وابسته به نهادی به نام خانواده است. بنیان یک جامعه را همین خانوادهها تشکیل میدهند و اقتصاددانان برای هر گونه نظریهپردازی و اخذ سیاستی در جهت بهبود اوضاع اقتصادی جامعه نیاز به شناخت رفتارهای درون خانوار و چرخهی عمر خانواده میباشند. هدف از مقاله حاضر مروری بر مبانی نظری اقتصاد و چرخه عمر خانواده و نظریات محققان در حوزه اقتصاد و رفتار مصرفکننده، دلایل اصلی اقتصادی موثر بر تشکیل خانواده، مفهوم چرخه زندگی و معیارهای مراحل رشد آنها میباشد. روش تحقیق مقاله حاضر کتابخانهای و توصیفی است. محققین با توجه به مرور کتب، مقالات و سایتهای علمی معتبر در خصوص عمر خانواده به معرفی معیارهای رشد و مراحل چرخه عمر خانواده و وظایف تکاملی ایشان پرداختهاند. نتایج مقاله میتواند دید جامعی را به پژوهشگران و علاقهمندان حوزه رفتار مصرفکننده، حوزههای اقتصاد در شناخت ابعاد مختلف چرخه عمر خانواده در ایران ارائه نماید.
خلاصه ماشینی:
هدف از مقاله حاضر مروری بر مبانی نظری اقتصاد و چرخه عمر خانواده و نظریات محققان در حوزه اقتصاد و رفتار مصرفکننده، دلایل اصلی اقتصادی مؤثر بر تشکیل خانواده، مفهوم چرخه زندگی و معیارهای مراحل رشد آنها میباشد.
نتایج حاصل از بررسی این مطالعات نشان میدهد که این مؤلفهها عبارتند از: عوامل فرهنگی (فرهنگ، خرده فرهنگها و طبقات اجتماعی)؛ عوامل اجتماعی (تأثیرگروههای مرجع، خانواده و نقش و منزلت اجتماعی بر رفتار مصرفی افراد)، عوامل شخصی (سن، مرحله چرخه عمر (زندگی) خانوادهها یا افراد، شغل، شرایط اقتصادی، سبک زندگی، شخصیت و تصورات شخصی)؛ عوامل روانشناختی (انگیزش، ادراک، یادگیری و نگرش)، مورد توجه قرار میگیرد [2].
هدف از انجام مقاله حاضر بررسی پیشینه و نظریههای اقتصاد خانواده؛ چرخه عمر خانواده؛ بررسی نظریات محققان مختلف در حوزه اقتصاد خانواده؛ دلایل اقتصادی مؤثر بر تشکیل خانواده؛ مفهوم چرخه زندگی؛ سه فرض اصلی تئوری تکامل خانواده؛ معیارهای مراحل رشد خانواده؛ مراحل چرخه زندگی؛ وظایف تکاملی خانواده؛ مروری بر پیشینه چرخه عمر خانواده در ایران و جهان، روش شناسی مقاله، نتیجهگیری و جمعبندی چرخه عمر خانواده در ایران پرداخته شده است.
2-8- وظایف تکاملی خانواده با توجه به مراحل ذکر شده در مقاله حاضر در خصوص چرخه عمر خانوادهها در ایران که هشت مرحله دارد و در قسمت قبلی به تشریح هریک این مراحل پرداخته شد.
The results of the article can provide a comprehensive view to researchers and those interested in the field of consumer behavior, the fields of economics in understanding the various dimensions of the family life cycle in Iran.