چکیده:
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی اثربخشی رویکرد TGFU و SDT بر رشد حرکتی و انگیزش پیشرفت در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی میباشد. روشها: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. 30 نفر از دانشآموزان 7 تا 10 سال مقطع ابتدایی شهر گرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مرحله پیشآزمون تمامی شرکتکنندگان آزمون رشد حرکتی TGMD-3 را انجام دادند و پرسشنامه انگیزش پیشرفت را تکمیل کردند. سپس شرکتکنندگان به صورت تصادفی در دو گروه TGFU و SDT قرار گرفتند. فرایند تمرین در طی 6 هفته و هر هفته 2 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. پس از پایان مراحل مداخله، پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین دو گروه TGFU و SDT در متغیر رشد حرکتی (001/0p <) و انگیزش پیشرفت (036/0p <) تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به اختلاف میانگینها، گروه TGFU نسبت به گروه SDT عملکرد بهتری داشت. نتیجه گیری: بطورکلی میتوان گفت که رویکرد TGFU نسبت به SDT میتواند موجب بهبود رشد حرکتی و انگیزش پیشرفت کودکان ADHD گردد.
Purpose: the aim of this study is investigate the Effectiveness of the TGFU and SDT Approach on Motor development and achievement Motivation in Children with ADHD. Methods: The method of this research is semi-experimental and in terms of the purpose of the research, which was carried out using a pre-test-post-test design. 30 students from 7 to 10 years of elementary school in Gorgan were selected as samples. In the pre-test phase, all participants completed the TGMD-3 motor development test and completed the Progress Motivation Questionnaire. Participants were then randomly assigned to TGFU and SDT groups. The training process was held for 6 weeks and 2 weeks 90 minutes each week. After the end of the intervention, a post-test was performed. Data were analyzed using covariance analysis. Results: The results showed that there was a significant difference between the two groups of TGFU and SDT in motor growth (P