چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی بر احتمال بروز تقلب در شهرداری شیراز است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- همبستگی می باشد همچنین از نظر شیوه جمع آوری داده ها پیمایشی و از نظر زمان اجرای پژوهش مقطعی میباشد. این مطالعه شامل یک دوره یک ساله در سال 2020 است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارمندان و مدیران شهرداری شیراز است. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان با حجم جامعه نامحدود 381 نفر می باشد. برای دستیابی به نمونه در نظر گرفته شده، 150 پرسشنامه توزیع شده و 109 پرسشنامه نیز بازگردانده شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شده است و پایایی آن نیز تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ابعاد مسئولیت اجتماعی بر احتمال بروز تقلب شهرداری شیراز تاثیر معناداری دارد؛ بنابراین پرداختن به این موضوع میتواند پیامدهای قابل توجهی را در تقویت نظام کنترل داخلی شرکتها، افزایش پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی حسابداران و ارتقای موقعیت حرفه حسابداری در جامعه در بر داشته باشد.
The purpose of this study was to Investigating the Effect of Dimensions of social responsibility on the possibility of fraud Shiraz municipality.This is an applied study using descriptive-correlation method to analyze the data. This is also a survey using cross-section method to collect the data. This study includes a one-year period cover 2020. The population is composed of the Employees and managers of Shiraz municipality. To select the sample, an unlimited population is identified and finally the sample which is based on Morgan table includes138 individuals. To achieve the intended sample, 150 questionnaires are distributed and 109 ones are returned back. The reliability of the questionnaire is determined by Chronbach’s alpha which is and it confirms the reliability .To analyze the data structured equation modelling are used. Findings of this research revealed that social responsibility dimensions of has a significant impact on Retention of fraud municipality Shiraz.
Contribution: The findings of this research has notable consequences for improving internal control systems of the firms, increasing accountants’ social responsibility, and promotion of accounting profession in the society.
خلاصه ماشینی:
در واقع، اندیشهها و اقدامات افراد در سازمانها (کارکنان، هیئتمدیره و مدیران) تحت تأثیر فرهنگ سازمانی قرار میگیرند و افراد میتوانند طبق استانداردها و معیارهای مختلف بر اساس فرایندهای اجتماعی در سازمانها عمل کنند (تروینو 13 ، 1990)؛ بنابراین، مدیران و کارکنان شهرداری ها تمایل دارند با اجرای ارزشهای Harjoto Burns and Kedia Efendi et al Johnson et al Wang Erickson et al Dyck et al Khanna et al Karpoff et al Aluchna Ubius and Alas Van de Ven and Graafland Trevino اخلاقی در فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی از گسترش تقلبهای سازمانی که هنجارهای اجتماعی را تهدید میکند، جلوگیری نمایند.
از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، اﻳﺠﺎد ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ و ارزشهای اخلاقی مستلزم وجود ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ است (ﺟﻜﺴﻮن و همکاران 8 ، 2012)، چراکه فرهنگ سازمانی، شيوه زندگي يك سازمان را نشان میدهد و با توجه به اينكه منبع اصلي هر سازمانی، منابع انساني آن است، عملكرد افراد در سازمان، متأثر از فرهنگ آن سازمان خواهد بود؛ از سوي ديگر، هيچ Margolis and Walsh Freeman Hillman and Keim Rowley and Berman Manakkalathil and Rudolf Oppewal et al Shahin and Zairi Jaakson et al سازماني نمیتواند موفق شود، مگر اینکه اعضا و كاركنان آن سازمان، نسبت به آن، نوعي تعهد داشته باشند و در جهت تحقق اهداف آن تلاش كنند (میرسپاهی و زاهدی، 1381)؛ بنابراین، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ به عنوان بخشی از فعالیتهای ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ پذیری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در نظر گرفته میشود (وان ده وان و گرافلاند، 2006).
Melo,T (2012) Determinants of corporate social performance: the influence of organizational culture, management tenure and financial performance, Social Responsibility Journal, Vol. 8, Iss: 1, pp.