چکیده:
بانکداری الکترونیک در کشورعزیز ما در حالیکه فشار بسیار زیادی از سوی دولت به مردم برای استفاده از خدمات عابر بانک، شتاب، ATM و … می باشد. که همه این 4 مربوط به این بانکداری می باشد. این نوع بانکداری در قدیم این گونه تعریف می شد. یعنی الکترونیکی کردن فعالیتهای بانکی بدانیم، تمام بانکی بعد از جنگ جهانی دوم از کامپیوتر استفاده کردند. طبق این نظر کشور ما سالهاست که بانکداری الکترونیکی پیوسته است. امیدواریم که کشور ما (ایران) با استفده از مدیران مجرب و استفاده از روشهای پیشرفته علمی و برطرف کردن مشکلات کنونی این بانکداری در کشور ما باشد و ایران عزیز جهش چشمگیری در این مورد داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: بانکداری الکترونیکی، سیستم شتاب، نظام بانکی، بانک مرکزی، عابربانک بخش اول: بانكداري الكترونيك به مفهوم امروزي چيست ؟ بانكداري الكترونيكي كه در سال 1991 و با وجود آمدن اينترنت شكل گرفت آن است كه مشتريها بتوانند بدون مراجعه به شعب كار خود را با مراجعه به فضاي الكترونيكي انجام دهند.
اينكه چرا ما در بانكداري الگترونيك پيشرفتي نداريم به خيلي از مسائل از جمله زير ساختهاي انساني و اجتماعي باز مي گردد تا زير ساختهاي فني ، يكي از مشكلاتي كه مادر بانكداري الكترونيك در ايران داريم آن است كه در اين نظام آدمها براي ما شناسايي نمي شوند كه اين يكي از بزرگترين مشكلات شبكه بانكي است ، جامعه ، ديجيتالي نيست و نمي توانيم افراد را شناسايي كنيم ، چون براي آنها كد نداريم.
بخش چهارم: شكل و راهبر نظام بانكداري الكترونيك كشور با توجه به اينكه بانك مركزي هدايت و راهبري سيستم بانكي كشور را درتمام زمينه ها بر عهده دارد ، بهترين گزينه براي اين كار است.
اگر مردم از كارتهاي اعتباري خود فقط توسط ATM ها استفاده نكنند و مايحتاج خود را از طريق فروشگاههاي مجهز به دستگاههاي POS تهيه كنند مشكل صف هاي ATM حل مي شود ولي متأسفانه اين موضوع براي ما پذيرفته نيست ، بانكداري الكترونيك در كشور ما به ATM تبديل شده است.
13) چپرا، عمر و احمد حبیب، 1388، «حاکمیت شرکتی در مؤسسات مالی اسلامی»، ترجمه حسین مبسمی، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق و سازمان بورس اوراق بهادار تهران.