چکیده:
شناخت پدیده فلات شغلی در بین معلمان از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا این پدیده در بین معلمان به لحاظ ویژگیهای شغلی و ساختار سازمانی وجود دارد. در پژوهش حاضر تأثیر فلات شغلی ساختاری و محتوایی بر انگیزش شغلی معلمان بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1397 میباشند که با استفاده از نمونهگیری خوشهای تعداد 423 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از پرسشنامه-های فلات شغلی میلمن (1992) و انگیزش شغلی بکر (2008) بدست آمد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرانباخ تأیید شد. اطلاعات بدستآمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، ترسیم نمودار، تدوین جدول و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و...) با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 22 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین فلات شغلی ساختاری و محتوایی با انگیزش شغلی، در سطح اطمینان 99/0 درصد در جهت منفی معنیدار میباشد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه از نوع گامبهگام نشان داد فلات شغلی ساختاری و محتوایی تأثیر منفی روی انگیزش شغلی معلمان دارند. این نتایج نشان میدهد که هر چه فلاتزدگی شغلی بیشتر باشد انگیزش شغلی معلمان کمتر میباشد.
Understanding the career plateau phenomenon among teachers' is important because it is the teachers' in terms of job characteristics and organizational structure. In this study, the relationship between career plateau Content and structure have been studied with teachers' motivation. Statistical population included all secondary school teachers' in Tehran in the academic year 2018-2019 are using cluster sampling 423 subjects were selected. Information on research variables from job plateau questionnaire Mailman (1992) motivation and Becker (2008), respectively. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha method. The Information obtained in this research using descriptive statistics (Frequency, percentage, charting, table editing and Standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient, Stepwise regression, etc.) using SPSS software version22 Were analyzed. The data analysis showed that the structure and content of the relationship between career plateau, job motivation, the confidence level of 0/99 per cent in the negative direction is significant. Multiple regression analysis showed a stepwise career plateau structure and content have a negative impact on the motivation of teachers’. The results’ show that the job is removing plateau teachers’ motivation is low.