چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی آسیبهای ناشی از فضای مجازی در الگوی تربیتی دانش آموزان در فرآیند آموزش مجازی میباشد. گسترش ارتباطات و تنوع آن در دنیای مدرن در کنار مزایای آن، معایب زیادی را نیز برای بشر به ارمغان آورده است. نظام استکبار که در صدد تسخیر و استحاله ارزشهای فرهنگی کشورهای مخالف خود است، در تلاش است تا از فضای موجود نهایت بهره برداری را به عمل آورد. صرف هزینههای سنگین در ساخت فیلترشکن، ساخت بازیهای متنوع با هدف ترویج ارزشهای غربی و تحقیر فرهنگ سایر کشورها، جذاب نمودن فضای مجازی با روشهای مختلف نشان از قابلیت زیاد آن برای تغییر ارزشها دارد. جوزف نای در کتاب جنگ نرم خود بر روشهای تغییر ارزشها و باورهای کشورها به منظور سلطه بر آنان تاکید میکند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که آموزش مجازی در کنار قابلیتهای مثبت آن به دلیل دسترسی بیشتر دانش آموزان و دانشجویانی که قبلا به هر دلیلی به این فضا دسترسی نداشتند، باعث آشنا شدن آنان به فضای شبکههای اجتماعی و دستیابی به گوشیهای مجهز به سیستم اندروید شده است که میتواند آنان را با جذابیتهای این فضا آشنا کرده و به دلایل مختلفی چون تهاجم فرهنگی، نداشتن سواد رسانهای، آزادی نسبی موجود در این فضا، ناشناخته بودن هویت افراد، عدم مدیریت و نظارت درست توسط خانوادهها و... موجبات تغییر در الگو پذیری آنان برخلاف اهداف تربیتی و اخلاقی نظام آموزشی و پرورشی کشور شود.
The purpose of this study is to investigate the harms caused by cyberspace in the educational model of students in the virtual education process. The expansion of communication and its diversity in the modern world, along with its advantages, has brought many disadvantages to human beings. The arrogant regime, which seeks to conquer and transform the cultural values of its opposing countries, is trying to make the most of the existing space. Spending heavy costs on building filter-breakers, building various games with the aim of promoting Western values, and Humiliating the culture of other countries, making cyberspace attractive in different ways shows its great ability to change values. In his book Soft Warfare, Joseph Nye emphasizes ways to change countries' values and beliefs in order to dominate them.The findings of this study show that e-learning, along with its positive capabilities due to more access to students and students who previously did not have access to this space for any reason, makes them familiar with social networking space and access to equipped phones. It has been made to the Android system that can acquaint them with the charms of this space and for various reasons such as cultural invasion, lack of media literacy, relative freedom in this space, unknown identity of individuals, lack of proper management and supervision by families. And ... cause changes in their role modeling contrary to the educational and moral goals of the country's education system.