چکیده:
چکیده: هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی کارآفرینی فناورانه می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، دبیران کارآفرینی مدارس استان گلستان می باشند که تعداد آنها711 نفربوده و بر اساس فرمول کوکران 203 نفربه روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب و از دبیران مدارس جهت گردآوری داده، استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته میباشدکه اعتبار آن با استفاده از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ظریب آلفای کرونباخ (Alpha>0.7) مورد تایید قرارگرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار Smart-Pls مورد پردازش قرار گرفته است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها و مفاهیم اصلی تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین شرایط علی و کارآفرینی فناورانه، بین کارآفرینی فناورانه و راهبردها، بین شرایط مداخله گر و راهبردها، بین شرایط زمینه ای و راهبردها و بین راهبردها با پیامدها ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و کلیه فرضیه ها مورد تایید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
در عين حال تغييرات گسترده و افزايش رقابت ها در کنار توسعه به کارگيري راهبرد فناوري در سازمان ها و افزايش اهميت همکاري هـاي فناورانـه (ادلرتـال٥، ٢٠٠٢) باعـث شـده تـا 1 -Worthington & Britton 2 -Antoncic & Prodan 3 -Zeleny 4 -khalil 5 -Edleretal مديران به دنبال رويکردهاي جديدي براي حل مسائل فناورانه سـازماني باشـند.
در واقع ، کارآفريني فناورانـه را مـي تـوان يـک انتخـاب راهبردي مهم براي افراد و بنگاه ها جهت ورود به بازار جديد يا حوزه کسب وکارهاي نو 1 -Technological Entrepreneurship 2 -Venkataraman 3 -Corporate Technological Entrepreneurship 4 -Shane & Venkataraman 5 -Dahlstrand 6 -Dorf & Byers 7 -Shane & Venkataraman دانست (پنگ و ژانگ ١، ٢٠٠٨).
از طرف ديگر « کارآفريني فناورانه » دو رسالت عمـده را دنبـال مي کند، نخست آنکه ، قصد دارد با سرعت بخشيدن به روند تبديل علوم و دانش جديد به فناوري، بتواند نيازهاي جامعه را حل کند؛ دوم آنکه ، به دنبال آن است که با به کارگيري اين فناوري هـا و کاربردها، به ايجاد يا توسعه و مديريت بهتر سازمان ها بپردازد(رضواني و همکـاران، ١٣٩٠: ٣).
در فرضيه پنجم مشخص گرديد؛ ب ن ي اقدامات و راهبردها که شامل : اقدامات تسهيل گري، اقدامات ساختاري ، راهبردهاي زير ساختي ، اقدامات علمي - پژوهشـي بـا پيامـدها کـه شـامل : ارزش جديـد مبتني بر فناوري در سازمان و پيامد هاي ايجاد تمايز در سازمان است رابطه مثبت و معناداري وجود دارد که با تحقيق رمضان پور نرگسي (١٣٩٢) و رضواني و همکـارنش (١٣٩٠) مطابقـت دارد.