چکیده:
همکاریرقابتی نمادی از همزیستی میان اهداف ناسازگار همکاری و رقابت بهمنظور ارزشآفرینی بیشتر و سپس گزینش آن، در یک سناریوی برد-برد در روابط میان سازمانی است. پژوهش پیشرو باهدف طراحی مدل مفهومی استراتژی همکاریرقابتی در بنگاههای ارائهکننده خدمات مهندسی صورت گرفته است. برای این منظور با بهرهگیری رویکرد کیفی و بهکارگیری روش پژوهشی نظریه داده بنیاد و استفاده از نمونهگیری نظری، از طریق 12 مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران برگزیده صنعت مذکور؛ با واکاوی دادهها و پس از کدگذاری باز 650 کد اولیه گردآوری و 98 مفهوم از آن استخراج، سپس در کد گذاری محوری 14 زیر مقوله و در کدگذاری گزینشی 6 مقوله اصلی بدست آمده و مدل استراتژی همکاریرقابتی در این صنعت تدوین گردید. یافته های این پژوهش نشان میدهد که مدیران و سیاستگذاران صنعت مذکور برای اتخاذ موفق استراتژی همکاریرقابتی باید به همه مقولههای شرایط (علی، زمینهای و دخیل) و راهبردهای ایجاد، حفظ و خاتمه رابطه و پیامدهای ناشی از آن توجه نموده، به ویژه با رویکرد پروژه محور، ریزبنیانهای دخیل و پیچیدگیهای فرهنگی را به دقت مدنظر داشته باشند.
Coopetition strategy is a relationship in which collaboration and competition co-exist, to create value in cooperation with their competitors and to appropriate a share of that value themselves in an all-win scenario. The focus of this study is to investigate the concept of competitive collaboration in the engineering services industry. In this regard, one of the innovations of the present study is to try to design a conceptual model for this strategy and then to modify it based on the Iranian engineering services. Using grounded theory, methodology as a qualitative method based on primary data of 12 in-depth interviews with experts in the field, a theoretical framework was formulated regarding the systematic view of Strauss and Corbin. The research data were analyzed in three stages: open coding (650 descriptive codes), axial coding and selective coding. The findings show that the final model consists of 6 main categories, 14 subcategories, and 98 abstract concepts. By gathering the data and evidence from analysis of inter-firm level, a conceptual model relationship for coopetition strategy in the field of engineering services. The research findings show that engineering services managers and policymakers need to pay attention to all categories of causal conditions, intervening conditions, contextual conditions, strategies and outcomes of competitive collaboration.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش نشان میدهد که مدیران و سیاست گذاران صنعت مذکور برای اتخاذ موفق استراتژی همکاریرقابتی باید به همه مقوله های شرایط (علی ، زمینه ای و دخیل ) و راهبردهای ایجاد، حفظ و خاتمه رابطه و پیامدهای ناشی از آن توجه نموده ، به ویژه با رویکرد پروژه محور، ریزبنیان های دخیل و پیچیدگیهای فرهنگی را به دقت مدنظر داشته باشند.
B. Dagnino, Untangling the rise of coopetition: the intrusion of competition in a cooperative game structure, International Studies of Management & Organization, 37 )2007( 32-52.
Rodrigo-Moya, Coopetition as an innovation strategy in the European Union: Analysis of the German case, Industrial Marketing Management, 82 )2019( 9-14.
Crick, Coopetition and COVID-19: Collaborative business-to- business marketing strategies in a pandemic crisis, Industrial Marketing Management.
Raza-Ullah, A systematic review of research on coopetition: Toward a multilevel understanding, Industrial Marketing Management, 57 )2016( 23-39.
Kraus, Coopetition in new product development alliances: advantages and tensions for incremental and radical innovation, British Journal of Management, 29 )2018( 391-410.
Ghaderiabed, Developing a Conceptual Model for Competitive Collaborative Strategy in Iran Telephone and Mobile Communications Sector: A Multi-case Study, Journal of Business Management.
Heidari, Developing Coopetition Strategy Conceptual Model for ICT Industry, Management Research in Iran, 22 )2019( 102-128.