چکیده:
فهم سیاست قرآنی مستلزم فهم ساخت فرهنگی قرآن کریم است. در پاسخ به پرسش از چیستی ساخت فرهنگی سیاست قرآنی، مقاله حاضر، تلاش می کند در چارچوب رویکرد معناشناختی و با بکارگیری روش تفسیر موضوعی، با فهم و تبیین ساخت فرهنگی قرآن کریم، مفهوم سیاست قرآنی را در درون این ساخت فرهنگی مطالعه نماید. فرضیه ای که با روش مذکور در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند این است که "الله" به مثابه کلمه کانونی، ارزش خداگرایی را در جایگاه کانونی قرار داده، منظومه ای از مفاهیم ارزشی پیرامون آن ساخت فرهنگی قرآن کریم را شکل می دهند. قراردادن سیاست در درون چنین ساخت فرهنگی، جایگاه سیاست در قران کریم را نمایان ساخته ما را به ساخت فرهنگی سیاست قرآنی رهنمون می سازد. مطالعه صورت گرفته در این مقاله نشان می دهد که سیاست به مثابه فعالیت عمومی ناظر به اقتدار و امر حکمرانی، آن گاه مورد تایید قران کریم است که در درون ساخت فرهنگی خدامحور قرار گرفته، ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم ارزشی چون حق محوری، مسئولیت پذیری، پایداری، عدل، وفای به عهد و اصلاح برقرار نماید.
خلاصه ماشینی:
در پاسـخ بـه پرسـش از چيسـتي سـاخت فرهنگـي سياسـت قرآنـي، مقالـه حاضـر تـلاش ميکند در چارچـوب رويکـرد معناشـناختي و بـا بکارگيـري روش تفسـير موضوعي، با فهـم و تبيين سـاخت فرهنگـي قـرآن کريـم ، مفهـوم سياسـت قرآنـي را در درون اين سـاخت فرهنگي مطالعـه نمايـد.
فرضيـه اي کـه بـا روش مذکور در ايـن مقاله مورد بررسـي قـرار ميگيرند ايـن اسـت کـه «الله » به مثابـه کلمه کانونـي، ارزش خداگرايـي را در جايـگاه کانوني قرار داده ، منظومـه اي از مفاهيـم ارزشـي پيرامـون آن سـاخت فرهنگـي قـرآن کريـم را شـکل ميدهنـد.
مطالعـه صـورت گرفتـه در اين مقاله نشـان ميدهد که سياسـت به مثابـه فعاليت عمومي ناظـر بـه اقتـدار و امر حکمرانـي، آن گاه مورد تأييد قران کريم اسـت که در درون سـاخت فرهنگـي خدامحـور قـرار گرفته ، ارتبـاط تنگاتنگي با مفاهيم ارزشـي چـون حق محوري، مسـئوليت پذيري، پايـداري، عـدل، وفـاي بـه عهـد و اصـلاح برقـرار نمايـد.
از ايـن رو، در اين بخش از مقالـه بـا تکيـه بـر آيـات قـرآن کريـم در چارچـوب روش تفسـيري، ضمـن ايضاح سـاخت فرهنگي قـران کريم ارتباط مفاهيم ارزشـي مکنون در اين سـاخت فرهنگي را با سياسـت بـه مثابه حکمرانـي تبيين ميکنيـم .
فهـم موقعيت اين مفهوم ارزشـي و در نتيجـه جايـگاه سياسـت در قـران کريـم مسـتلزم مراجعه بـه آيات ناظـر به اين مفهوم اسـت : وقل ج/اء الح/ق /وز/ه/ق / الب/اطل إن الب/اطل / ک/ان/ ز/هوقا(اسراء/\۸( ُ / /// در ايـن آيـه کـه به اعتقـاد برخي مفسـرين پس از فتـح مله نازل گرديده اسـت ، از پيامبـر اسـلام(ص) خواسـته ميشـود که به عنـوان يک اصـل اعلام نمايـد که حق ظاهـر گرديـده اسـت .