چکیده:
حقوق اقلیتهای قومی، زبانی، نژادی و مذهبی همواره یکی از موضوعات و چالشهای اساسی در گفتمان حقوق بشر جهانی، ملی و منطقهای است و کشورها به موجب قوانین اساسی و اسناد جهانی حقوق بشری برایرعایت حقوق متعهد و ملتزم شده اند. یکی از اقلیتهای مهم چین، مسلمانان منطقۀ خودمختار شین جیانگ است که در چند سال اخیر با دولت مرکزی در تنش به سر میبرن. دولت در چهارچوب برنامه جهانی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، با ایجاد اردوگاههای بازآموزی عقیدتی و سیاسی، نسبت به سلب و محدودیت آزادهای مذهبی، اجتماعی و فرهنگی مسلمانان اقدام کرده است. نهادهای حقوق بشری نیز در قالب رویکرد چالشی حمایتی و انتقادی نسبت به اقدامات چین واکنش نشان داده اند. هدف عمدۀ پژوهش، بررسی این چالش با رویکردی توصیفی تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان میدهد به رغم مثبتبودن سیاست چین در جهت مبارزه با تروریسم، سیاست چینی سازی مسلمانان، سلب آزادیها، استحالۀ اجباری فکری و فرهنگی آنان را دنبال میکند. این سیاست و رویکرد از منظر نهادهای حقوق بشری مصداق بارز نقض حقوق بشر مسلمانان به شمار می رود.
The rights of religious minorities are also one of the main challenges in the discourseof global and national human rights, and countries are committed to respecting theirrights under the Constitution and international human rights instruments. One of themost important minorities in China is the Muslims of the Xinjiang UyghurAutonomous Region, who have returned to their past tensions with the centralgovernment in recent years. In this regard, the state, in the framework of the globalprogram against terrorism and extremism, by creating ideological and politicalretraining camps, took action and restricted the religious and cultural freedoms ofMuslims in this region and subsequently the national and human rights institutionsreacted to China's actions in the form of two approaches: supportive (compatiblewith human rights) and critical (human rights violations). The main purpose of thisstudy is to investigate this challenge with a descriptive-analytical approach. Theresults of the study show that despite China’s positive policy in the fight againstterrorism, sate also follows the policy of Muslim Chineseization and intellectual andthe forced cultural transformation under this program. This approach of China is aclear violation of the human rights of Muslims in the region.
خلاصه ماشینی:
در دوره سوم ، با رشد گرایش های استق?ل طلبی و افراط گرایی که منجر به تنش هایی از سال ١٩٩٦ تا ٢٠١٤ شد، شاهد افزایش تظاهرات ، اعتصاب ها، وقایع تروریستی در چین ، اع?م موجودیت حزب تروریستی ترکستان شرقی ، تأسیس «کنگره جهانی اویغورها» در آلمان و رفتار خشونت آمیز دولت چین هستیم ؛ ازاین رو در این دوره ، مسلمانان اویغوری بیشترین تنش ها را با دولت پیدا کردند دوره هشتم ، شماره هفدهم ، پاییز و زمستان ١٣٩٨ و دولت چین وارد سیاست جدیدی شد و با بازگشت به سیاست سخت گیرانه در دوران انق?ب فرهنگی ، سیاست چینی سازی کامل قوم اویغور و سایر مسلمانان را در پیش گرفت و برنامۀ معروف «مبازره با سه شر یا شیطان را آغاز کرد: تروریسم ، افراط گرایی و استق?ل طلبی ».
نتیجه گیری با انتشار گزارش های نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد و سایر نهادها مبنی بر نقض حقوق بشر علیه مسلمانان به ویژه قوم اویغور در شین جیانگ توسط دولت چین ، دولتمردان این کشور اقدام به موضع گیری های دفاعی و سرسختانه ای به صورت رسمی و غیررسمی کرده و بیشتر در دفاع و توجیه طرح ها و سیاست هایشان برآمده اند و اقدامات خود را بر پایۀ مبارزه با تروریسم ، افراط گرایی دینی و قومی و هرگونه جدایی طلبی توجیه میکنند.
org/en/press-work/hric-bulletin/hric-translation-chinas-follow- response-un-committee-elimination-racial Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) (2018), “Reviews the report چالش های حقوق بشری تعاملات دولت چین با مسلمانان شین جیانگ of China”, Geneva (13 August 2018), https://www.