چکیده:
یکی از مسائل مهم فقهی، رفتن به زیارت قبور میباشد. در اصلِ زیارت قبور توسط مردان هیچ اختلافی وجود ندارد؛ اما در ارتباط با زیارت قبور توسط زنان، بین مذاهب اسلامی و وهابیت اختلاف وجود دارد.
محمد بن عبدالوهاب در کتاب التوحید، روایتی که مضمون آن لعن و نفرین زیارت کنندگان زن میباشد را نقل کرده است که این مسئله بیان از حُکم حرمت دارد؛ چنانکه پیروان وی با استفاده از این روایت، قائل به حُرمت زیارت قبور زنان هستند.
علمای فریقین، برخلاف ابنعبدالوهاب و پیروان وی، به حُکم جواز زیارت قبور زنان تصریح کردهاند.
علمای اهلسنت، در مواجهه با روایت نهی از زیارت بانوان مُعتقدند که این روایت نسخ شده است؛ لذا زیارت زنان را جایز دانسته و در مقام دلیل، به سیره حضرت زهرا3 نسبت به رفتن و زیارت نمودن قبر حضرت حمزه7 و روایاتی که از عایشه نسبت به جواز زیارت زنان وجود دارد، استناد کردهاند. آنها همچنین به روایتی که از پیامبر6 نسبت به تعلیم و چگونگی زیارت اهل قبور نقل شده و دیگر روایات در این زمینه تمسّک نموده و این روایات را دلیل بر جواز زیارت زنان دانستهاند.
One of the jurisprudential issues is visiting the graves. in Islam, the is no dispute in visiting the graves for men, but for women there are some disputes between Islamic sects and Wahhabism. Muhammad ibn Abd al-Wahhab in his famous book, "Kitab al-Tawhid", quotes a narration which imply on cursing the women visiting the graves. This narration indicates on forbidding visiting the graves by women. The followers of Ibn Abd al-Wahhab also emphasize on banning of visiting the graves by women. Both Shia and Sunni scholars have no problem in visiting the graves by women. Sunni scholars concerning with the quote banning visiting the grave by women believe that this quote is abrogated and there is no problem in visiting the graves by women. They argue that Fatima (PBH), the daughter of our Holy prophet Muhammad, visited the tomb of Hamza frequently and also Aisha, the wife of our holy prophet, quotes a narration from our prophet that teaches the method of visiting the grave for women. There are some other narrations for proving this case in Islam.