چکیده:
سلفیان، طلب شفاعت از اموات را مبتلا به شرک در الوهیت و ربوبیت میدانند. شرک در الوهیت ناظر به بحث عبادت و شرک در ربوبیت ناظر به قدرت اولیای الهی (بعد از موت ایشان) است. عدم حیات اولیای الهی، عدم سماع ایشان از قریب و بعید و انقطاع عمل بعد از موت، از مواردی است که سلفیان در اثبات عدم قدرت اولیا و اثبات شرک ربوبی به آن استناد میکنند؛ اما حیات، سماع و قدرت بر عمل، برای اولیای الهی حتی بعد از موت ایشان نیز حاصل است؛ لذا دلیلی برای نفی قدرت و اثبات شرک ربوبی وجود ندارد؛ حتی اگر بر فرض، حیات و سماع و قدرت بعد از موت برای اولیای الهی ثابت نباشد، باز هم ادعای شرک برای طالبین شفاعت بعد از موت، ادعایی باطل است؛ چراکه خطای در تشخیص و عدم قدرت استقلالی برای ایشان، دو مسئلهای هستند که مانع استقرار شرک برای شفاعتطلبان خواهد بود.
The Salafi school believes that intermediation from the dead will result in two kinds of polytheism. Polytheism in deity and Polytheism in divinity. Polytheism in deity is related to worshiping and polytheism in divinity is related to the power of good guys after their death. The proofs of Wahhabi for rejecting the power of Imams are as it follows: the Imams are not alive, they cannot hear your appeal and after death they can not do something for us. In this essay, it will be proved that Imams even after their death are alive, can hear our appeals and react. Hence, there are no proofs in negating their power. Furthermore, supposing that there is no supernatural power for Imams to live after death, hear our voices and react, we cannot call those supplicating to them pagan. The reason is that probably they made a mistake in diagnosis and all supplicating maintain that the power of Imam is derived from the power of God and they can not do something independently. For these reasons, we cannot call those supplicating pagan.