چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهبردهای ارتقای خودباوری در بین کارکنان پایور یکی از سازمانهای نظامی انجام شده است. در این راستا در گام نخست، نسبت به شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدهای محیطی) مؤثر در خودباوری کارکنان با بررسی اولیه محققان در سطح سازمان موردمطالعه اقدام و سپس این عوامل از نظر گروه خبرگان پژوهش (شامل متخصصان در حوزههای روانشناختی و جامعهشناختی و همچنین فرماندهان و مدیران در سطوح راهبردی) بررسی و تعدیل گردیدند. در ادامه پرسشنامهای خبرهمبنا براساس عوامل شناساییشده تنظیم و بین گروه خبرگانی توزیع گردید تا امتیاز هریک از عوامل را در خودباوری کارکنان مشخص نمایند. در مرحله بعدی بر مبنای نظرهای خبرگان به تعیین میزان امتیاز و وزن هریک از عوامل پرداخته و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE) تنظیم گردید. همچنین بر مبنای امتیاز موزون محاسبه شده، به تعیین موقعیت راهبردی سازمان در رابطه با خودباوری کارکنان پایور پرداخته و شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مشخص گردید. در پایان نیز بر مبنای الگوی (SWOT) به تدوین راهبردهای ارتقای خودباوری کارکنان پرداخته شد. نتایج پژوهش منتج به خلق 13 راهبرد برای ارتقای خودباوری کارکنان گردید که در پایان پیشنهادهای اجرایی برای راهبردهای با الویت بالا ارائه شد.
The present study was conducted with aim of providing strategies to promote self-confidence among personnel of a military organization. In this regard, in the first step, internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and environmental threats) affecting employees' self-esteem with a preliminary study were identified by researchers at the organization level and then these factors were reviewed and adjusted by the team of research experts (including experts in the fields of psychology and sociology, as well as commanders and managers at the strategic levels). Then, an expert-based questionnaire was prepared based on the identified factors and distributed among the expert team to determine the score of each factor regarding the employees' self-confidence. In the next step, based on the experts' opinions, the score and weight of each factor were determined and the internal factor (IFE) and external factor (EFE) evaluation matrices were adjusted. Also, based on the calculated weighted scores, the strategic position of the organization in regard to the self-confidence of the personnel was determined and the gap between the current and desired situation was identified. Finally, based on the (SWOT) model, strategies to promote employees' self-confidence were developed. The results of the research resulted in the creation of 13 strategies to promote staff's self-confidence. At the end, the executive proposals for each strategy were separately presented.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا در گام نخست ، نسبت به شناسايي عوامل داخلي (نقـاط قـوت و ضـعف ) و عوامـل خـارجي (فرصت ها و تهديدهاي محيطي ) مؤثر در خودباوري کارکنان با بررسي اوليـۀ محققـان در سـطح سـازمان موردمطالعـه اقدام و سپس اين عوامل از نظر گروه خبرگان پژوهش (شامل متخصصان در حوزه هاي روان شناختي و جامعه شـناختي و همچنين فرماندهان و مديران در سطوح راهبردي) بررسي و تعديل گرديدند.
در نتيجه با توجه به خلأ تحقيقاتي که در اين رابطه وجود دارد، ايـن پژوهش در پي آن است تا به ارائۀ راهبردهاي ارتقاي خودباوري در بين کارکنان پايور يکي از سازمان هاي نظامي بپردازد.
پـايين بـودن سـطح خودباوري در اين کارکنان بيانگر وجود آسيب هايي در اين حوزه ميباشد که ارتقاي آن نيازمنـد شناخت نقاط قوت و ضعف داخلي و همچنين فرصت ها و تهديدهـاي محيطـي اسـت کـه بـر مبناي آن راهبردهاي مطلوب ارتقاي خودباوري کارکنـان شناسـايي و اقـدام لازم در ايـن زمينـه انجام شود.
همچنـين بـر مبنـاي امتيـاز موزون محاسبه شده براي هريک از عوامل داخلي و خارجي، نسبت بـه تعيـين موقعيـت راهبردي سازمان و ترسيم نمودار مربوطه در رابطه با خودباوري کارکنان پـايور پرداختـه شده و شکاف بين وضعيت موجود و مطلوب مشخص گرديده است .
در اين راستا پس از انجام مطالعات کتابخانه اي و جمع بنـدي از وضعيت موجود در رابطه با عوامل مؤثر در ارتقـاي خودبـاوري کارکنـان ، تعـدادي عوامـل شناسايي گرديد و در ادامه تلاش شد در طي جلساتي با خبرگان ، به شناسايي دقيق عوامـل داخلي (نقاط قوت و ضعف ) و عوامل خارجي (فرصت ها و تهديدهاي محيطـي) مـؤثر در خودباوري کارکنان پايور سازمان موردمطالعه پرداخته شود.