چکیده:
اﻣﻨﯿﺖ ﻏﺬاﯾﯽ ﺳﻨﮓ ﺑﻨﺎی ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻋﻨﺼﺮ اﺻﻠﯽ ﺳﻼﻣﺖ ﻓﮑﺮی، رواﻧﯽ و ﺟﺴﻤﯽ اﻋﻀﺎی آن اﺳﺖ ﻟﺬا ﺗﻮﺳﻌﻪی ﮐﺸﺎورزی ﻓﺎﮐﺘﻮر ﻣﻬﻤﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽرود ﮐﻪ اﻣﻨﯿﺖ ﻏﺬای آﯾﻨﺪه ﺑﻪ آن واﺑﺴﺘﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ ﻧﯿﺎز ﮐﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﭽﻮن اﯾﺮان، ﺳﻮرﯾﻪ و ﻟﯿﺒﯽ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮی ﻋﻠﻢ ﮐﺸﺎورزی ﺑﺮای رﺷﺪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ در ﻫﻤﻪ زﻣﯿﻨﻪﻫﺎ از اﻫﻤﯿﺖ زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﻮزشﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﻦ ﻋﻠﻢ در ﮐﺘﺎبﻫﺎی درﺳﯽ و ﺑا ﺑﺮرﺳﯽ آن ﻣﯽﺗﻮان ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻮﯾﺶ را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﯿﺪ از اﯾﻦ رو ﻻزم اﺳﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ روی ﮐﺘﺐ درﺳﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺸﺎورزی ﮔﺴﺘﺮش ﯾﺎﺑﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ ﻣﺤﺘﻮای ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﮐﺘﺎب درﺳﯽ ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ ﭼﻬﺎرم اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮی ﻣﺮﯾﻞ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری، ﻣﺤﺘﻮای ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﻋﻠﻮم ﭼﻬﺎرم اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﮐﺸﻮر اﯾﺮان، ﺳﻮرﯾﻪ و ﻟﯿﺒﯽ اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی و روش ﺗﺤﻘﯿﻖ آن، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺸﺎورزی در ﮐﺘﺎب اﯾﺮان و ﻟﯿﺒﯽ، ﺗﻮﺳﻌﻪی داﻧﺶ ﻧﻈﺮی و در ﮐﺘﺎب ﺳﻮرﯾﻪ، داﻧﺶ ﻋﻤﻠﯽ اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻧﻮع ﻣﻮﺿﻮع، ﮐﺘﺎب ﻋﻠﻮم ﭼﻬﺎرم در ﺳﻮرﯾﻪ و ﻟﯿﺒﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ اﻧﺘﻈﺎرات آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻧﯿﺴﺖ وﻟﯽ در اﯾﺮان ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻣﺆﻟﻔﺎن ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ روش ﮐﺎر اﻫﻤﯿﺖ دﻫﻨﺪ و در ﻧﻮع ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎب ﻫﺮ ﺳﻪ ﮐﺸﻮر ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﻧﺘﻈﺎرات آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻧﻮع ﻣﻮﺿﻮع در ﻫﻤﻪ ﺳﻄﻮح ﻋﻤﻠﮑﺮد، در ﮐﺸﻮر اﯾﺮان ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻮازن ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی بخش کشاورزی کتابهای درسی علوم پایه چهارم ابتدایی در کشورهای ایران، سوریه و لیبی بر اساس الگوی نمایش اجزای مریل احسان علی نیا بنگر 1، حسین علی نیا بنگر2 1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس دکتر شریعتی ساری(نویسنده مسئول) 2 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان چکیده امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه یافته و عنصر اصلی سلامت فکری، روانی و جسمی اعضای آن است لذا توسعهی کشاورزی فاکتور مهمی به شمار میرود که امنیت غذای آینده به آن وابسته میباشد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هدف اصلی نویسندگان محتوای کشاورزی در کتاب ایران و لیبی، توسعهی دانش نظری و در کتاب سوریه، دانش عملی است همچنین در نوع موضوع، کتاب علوم چهارم در سوریه و لیبی متناسب با انتظارات آموزشی مدنظر نیست ولی در ایران بایستی مؤلفان به میزان مناسب به روش کار اهمیت دهند و در نوع عملکرد، محتوای کتاب هر سه کشور مطابق با انتظارات آموزشی مورد نظر نیست همچنین مؤلفههای نوع موضوع در همه سطوح عملکرد، در کشور ایران به صورت متوازن توزیع شده است.
در مقاله ی حاضر سعی شده است میزان توفیق کتاب درسی در آموزش بخشهای مختلف علم کشاورزی از طریق الگوی نمایش اجزای مریل بررسی شود که به منظور نیل به این مهم، مبحث کشاورزی که شامل چهار بخش اصلی آب و خاک، زراعت (تولیدات گیاهی) ، منابع طبیعی (علوم جنگل) و شیلات میباشد، در کتاب های درسی علوم پایه چهارم دوره ابتدایی در سه کشور ایران، سوریه و لیبی مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است.