چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻫﯿﭙﻨﻮﺗﺮاﭘﯽ ﺑﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ دوم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮﻣﻘﻄﻊ دوم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺗﻌﺪاد 30 ﻧﻔﺮ ﺑﺼﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔﺮوه 15ﻧﻔﺮه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. دو ﮔﺮوه در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﺑﺎس و ﭘﺮی ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ و ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﻧﯿﺰ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺮﺣﻠﻪ، ﺗﺤﺖ ﻫﯿﭙﻨﻮﺗﺮاﭘﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. داده ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ، ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﯿﺎن داﺷﺖ ﮐﻪ ﻫﯿﭙﻨﻮﺗﺮاﭘﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻣﯽ ﮔﺮدد و ﻣﯽ ﺗﻮان از آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان درﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرآﻣﺪ ﺑﻬﺮه ﺑﺮد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دخترمقطع دوم دبیرستان شهر تهران بودند که از این میان تعداد 30 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
واژههاي كليدي: هیپنوتراپی، پرخاشگری، دانش آموزان مقدمه دوران نوجوانی دوره ی گذاری است که در آن افراد تغییرات جسمانی، روانشناختی و اجتماعی بسیاری را در طول فرایند رشد خود از کودکی به بزرگسالی تجربه میکنند و موضوعاتی مثل بلوغ زیستی و اجتماعی، اضافه شدن نقش های بزرگسالی و فعالیت های استرس زایی که زندگی فرد را تهدید می کنند تأثیرات مهمی در ایجاد مشکلات رفتاری، شناختی و هیجانی برای نوجوانان در بردارد(تزوران، آکان و زهمسیوگلو 1 ، 2012 ).
با توجه به نتایج فوق، میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون کاهش چشمگیری داشته است که نشان دهندۀ تاثیر بیشتر بعد از هیپنوتراپی می باشد.
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری برای مقایسه گروه ها با تأثیر هیپنوتراپی بر کاهش پرخاشگری نمونه پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجه گیری یافته ها نشان داد هیپنوتراپی بر پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان منطقه سه شهر تهران تأثیر دارد.
Effectiveness of hypnosis cognitive - behavioral therapy on anxiety in high school students.
The effect of anger management group training on boys' adjustment skills in high school in Tehran, Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, Volume 14, Number 4, 403-394.
The effectiveness of cognitive behavioral group therapy in reducing children aggressive.