چکیده:
ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮا در ﻣﻬﺎرتﻫﺎی رﻓﺘﺎری و واﮐﻨﺶﻫﺎی ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی زﯾﺎدی ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺎزیدرﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺪاﺧﻠﻪای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻬﺒﻮد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺴﻤﯽ، رﻓﺘﺎری، ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮا ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﮐﺎرﺑﺮد ﺑﺎزیدرﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺪل ﻓﯿﻠﯿﺎلﺗﺮاﭘﯽ ﻣﺪرﺳﻪﻣﺤﻮر ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮا ﺑﻮد. ﭘﮋوﻫـﺶ ﺣﺎﺿـﺮ ﺑـﺎ روش ﻣـﺮور ﺳﯿﺴـﺘﻤﺎﺗﯿﮏ ﻣﻨﺎﺑـﻊ ﻋﻠﻤـﯽ، ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﯿﻠﯿﺎلﺗﺮاﭘﯽ ﻣﺪرﺳﻪﻣﺤﻮر ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮا ﻣﯽﭘﺮدازد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﺎزیدرﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺪل ﻓﯿﻠﯿﺎلﺗﺮاﭘﯽ ﻣﺪرﺳﻪﻣﺤﻮر ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺴﻤﯽ، رﻓﺘﺎری، ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮا ﻣﯽﺷﻮد. در واﻗﻊ، ﻓﯿﻠﯿﺎلﺗﺮاﭘﯽ ﻣﺪرﺳﻪﻣﺤﻮر از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎزی و اﯾﺠﺎد ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎ و ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺧﻼق ﺑﺮای ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻣﻮﺟﺐ رﺷﺪ و ﺗﺤﻮل ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در اﯾﻦ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﯿﻠﯿﺎلﺗﺮاﭘﯽ ﻣﺪرﺳﻪﻣﺤﻮر ﺿﺮوری اﺳﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﺑﺮای اراﺋﻪ آﻣﻮزش اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮا اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋهای دارد.
Hearing loss children face many challenges in behavioral skills and emotional reactions. Play therapy is one of the intervention programs that has been shown to encourage significant improvement in the physical, cognitive, social and emotional skills of hearing loss children. The aim of this study was to analytical investigate of the application of play therapy with school-based filial therapy model for hearing loss children. The present study introduces the school-based filial therapy program for hearing loss children using a systematic review of scientific sources. The results showed that play therapy with school-based filial therapy model improve the physical, cognitive, social and emotional skills of hearing loss children. In fact, school-based filial therapy uses play to develop different skills in these children by creating opportunities to relationship. Therefore, paying attention to school-based filial therapy is essential and planning for providing training of this program for hearing loss children is a particular importance.
خلاصه ماشینی:
بازیدرمانی با مدل فیلیالتراپی مدرسهمحور و کاربرد آن برای کودکان کمشنوا محمد عاشوری1، فاطمه منصوری حسنآبادی2، فاطمه احمری3 1 استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) 2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران چکیده کودکان کمشنوا در مهارتهای رفتاری و واکنشهای هیجانی با چالشهای زیادی مواجه هستند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیلی کاربرد بازیدرمانی با مدل فیلیالتراپی مدرسهمحور 6 برای کودکان کمشنوا صورت گرفته است.
برای جمع آوری دادهها، پایگاههای علمی خارجی، الزویر، گوگل اسکالر و گیگاپدیا و پایگاههای علمی داخلی علم نت، مگ ایران و اس آی دی با کلید واژههای بازیدرمانی، فیلیالتراپی، فرزندپروری، Hearing loss Landreth Filial therapy Play therapy Bowen School-based filial therapy کمشنوایی و ناشنوایی بین سالهای 1982 تا 2020 مورد جست وجو قرار گرفته است.
گوئرنی و همكارانش علاوه بر ایجاد این مدل به عنوان یك روش مناسب درمانی برای یك كودك با مشکلات رفتاری و هیجانی، پیشنهاد كردند كه همین مدل را میتوان با كودكانی که مشکل خاصی ندارند به عنوان نوعی پیشگیری در سیستم خانواده پیاده كرد > فیلیالتراپی نوعی روش بازیدرمانی خانوادهمحور است که از بازی به عنوان وسیلهایی برای کمک به والدین و کودکان استفاده میشود تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند، روی مشکلات خود کار کنند و روابط آنها بهبود یابد.