چکیده:
شاعران نوجو و مبتکر،همواره هنر خویش را به نوجویی پیوند زده اند؛ چرا که بر این امر واقف بودهاند که هنر با ابتکار و نوجویی گره خورده است و تقلید و تکرار، مرگ هنر است. نوآوری عامل آشناییزدایی و غرابت و در نتیجه تاثیر مضاعف است. یکی از اجزاء شعر که شاعران به نوآوری در آن کوشیده اند، تصاویر شعری است. تصاویر شعری نو، تاثیر عاطفی بیشتری دارند و سخنی که نشان از تخیّل و ادراک تازه ندارد، چندان تاثیرگذار نخواهد بود. یکی از منابعی که در طول تاریخ ادب فارسی در تصویرسازی شاعرانه مورد توجه بوده، طبیعت و اجزاء و عناصر طبیعت است؛ تاکید بر نگاه شخصی، همواره سبب خلق تصاویر نو با عناصر طبیعی بوده است. فاضل نظری از شاعران نوجو و نوگرای معاصر است که میتوان گفت مهمترین بخش نوآوری شاعرانهاش در تصاویر شعری است؛ او نکته سنج و باریک بین و دقیق عناصر طبیعی را برای خلق تصاویر جدید میکاود و با تاکید بر فردیّتگرایی، عینیّتگرایی و اقلیمگرایی، با عناصر طبیعت تصاویری شگرف و بیمانند خلق کرده و مخاطب را به اعجاب وا میدارد. پژوهش حاضر تلاش دارد نوآوری های این شاعر نوگرای معاصر را در زمینه تصاویر شعری که برگرفته از طبیعت اند، مورد پژوهش و بحث و بررسی قرار دهد.
Contemporary nouveau riche poets have been aware that art with initiative and
innovation has a double emotional impact and imitation and repetition is the death of
art. One of the components of poetry that is an arena for displaying innovation and
provides an opportunity for the emergence of individual poetry of each poet the
images are poetic and nature and natural elements are resources which has always
been considered in poetic illustration. Fazel Nazari is one of the contemporary
modernist poets which explores the natural elements to create new images by
punctuation and narrow-mindedness and with an emphasis on personal perspective
and climatic elements, creates amazing and unique images.
In the present study, after studying the published works this poet it was found that
Fazel is an illustrator poet. He with depth and accuracy discovers different features of
a natural phenomenon, then he remembers and finds a connection between itself and
those natural phenomena and with his artistic creativity, he creates a new image. Moon
and Pond and Swamp, Waves, Rocks and Rivers, Pomegranate and Desert which is
one of the climatic elements around it and … they are repetitive images which has
been considered by this poet from various angles and are formed to express the poet's
personal moods and emotions. Most of these images are in the form of similes and is
of the sensible analogy to the sensible which is the most artistic type of simile. Along
with many similes, simple metaphors and allusions and common Persian proverbs also
have been employed.
خلاصه ماشینی:
الهام از گل و گیاه در تصویرسازی شاعران هندی فراوان به چشم میخورد(برای اطلاع بیشتر رک: ماندانا علیمی و سید احمد حسینی کازرونی؛ بازنمایی تمثیل و نماد در گل و گیاه در دیوان صائب تبریزی) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (نظری، 1398ج: 31) در بیت زیر نیز شاعر با تأکید بر تجربهگرایی و دقّت و باریکبینی در عناصر طبیعی و اقلیمگرایی در تصویر، خود را به دانه اناری مانند کرده است و دل چون شیشة خود را به دل بلورین انار مانند کرده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (نظری، 1398ب: 13) در بیت زیر نیز شاعر خود را به اناری در خاک افتاده مانند میکند: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (همان، 31) بهمن تلاش برای خلق تصاویر نو، سبب دقّت بسیار شاعر در پدیدههای طبیعی میشود و اصولا نظری شاعری تصویرگراست و میتوان گفت که اصلیترین و یا یکی از اصلیترین عوامل تأثیر شعر او خلق تصاویر نو است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (نظری، 1398ب: 61) پرستو الهام از طبیعت و دقّت در عناصر طبیعت برای خلق تصاویر نو در بیت زیر نیز مورد توجّه بوده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (نظری،1398 الف: 85) کوه و دشت در بیت زیر نیز شاعر برای عینیّت بخشی به امری ذهنی دست به دامن تصویر شده است و تصویری نو و بدیع، خلق کرده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (نظری، 1398ب: 61) قاصدک، سیل تصاویر دو بیت زیر نیز تصاویری نو و مبتکرانه بوده و شاعر با الهام از طبیعت به خلق این تصاویر پرداخته است.