چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تاثیر تولید سبز و خلاقیت بر مزیت رقابتی از طریق تصویر برند سبز (نمونه موردی مخازن پلی اتیلن) انجام شد این تحقیق بر اساس استراتژی پژوهش به صورت کمی و از حیث هدف یک تحقیق کاربردی به شمار می رود که جامعه آماری آن مصرف کنندگان شرکت مخازن پلیاتیلن در شهر بندرعباس بودند. با توجه به فرمول کوکران نمونه آماری 385 نفر تعیین شد روش نمونه گیری به صورت در دسترس و همچنین روش توزیع پرسشنامه ها به صورت الکترونیکی بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد برای هر یک از متغیرهای تحقیق بود و بر اساس نظرات 8 نفر از خبرگان و متخصصان روایی پرسشنامه تایید گردید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزاز AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که خلاقیت سبز بر تولید سبز تاثیر مثبتی دارد و خلاقیت و تولید سبز بر تصویر برند سبز تاثیر مثبت و معنی داری می گذارند از طرفی دیگر تولید سبز، خلاقیت و تصویر برند سبز بر مزیت رقابتی سبز تاثیر مثبت دارند و نهایتا مشخص شد که تاثیر تولید سبز بر مزیت رقابتی از طریق تصویر برند سبز معنی دار است. همچنین تاثیر خلاقیت بر مزیت رقابتی از طریق تصویر برند سبز نیز مثبت و معنی دار شد. بر اساس نتایج بدست آمده شرکت های تولیدی مخازن پلی اتیلن بجای اینکه صرفا بر مدل توسعه تولید در راستای رشد اقتصادی متکی باشند باید عوامل زیست محیطی را در تمام جنبههای چرخه عمر محصول خود بگنجانند، محصولات دوستدار محیط زیست ارائه دهند در تولید محصولات سبز نوآوری داشته باشند تا توسعه پایدار شرکت تضمین شود.
The aim of the present study was to investigate the effect of green production and creativity on competitive advantage through green brand image (case study of polyethylene tanks). This research was conducted quantitatively based on the research strategy and is considered as an applied research in terms of purpose. The statistical population was the consumers of polyethylene tanks company in Bandar Abbas. According to Cochran's formula, the statistical sample of 385 people was determined. The sampling method was available and also the method of distributing the questionnaires was electronic. Data collection tool was a standard questionnaire for each of the research variables and based on the opinions of 8 experts, the validity of the questionnaire was confirmed and its reliability was evaluated and confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The collected data were analyzed using confirmatory factor analysis in AMOS software. Findings showed that green creativity has a positive effect on green production and creativity and green production have a positive and significant effect on green brand image. On the other hand, green production, creativity and green brand image have a positive effect on green competitive advantage. The impact of green production on competitive advantage through green brand image was significant. The effect of creativity on competitive advantage through green brand image was also positive and significant. According to the results, companies manufacturing polyethylene tanks, instead of relying solely on the production development model for economic growth, should include environmental factors in all aspects of their product life cycle, offer environmentally friendly products, in the production of products Green to innovate to ensure the sustainable development of the company.
خلاصه ماشینی:
A)، دانشگاه پیام نور مرکز قشم، قشم، ایران 2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور کیش، کیش، ایران 3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، واحد گندمان، گندمان، ایران چکیده تحقیق حاضر با هدف تاثیر تولید سبز و خلاقیت بر مزیت رقابتی از طریق تصویر برند سبز (نمونه موردی مخازن پلی اتیلن) انجام شد این تحقیق بر اساس استراتژی پژوهش به صورت کمی و از حیث هدف یک تحقیق کاربردی به شمار می رود که جامعه آماری آن مصرف کنندگان شرکت مخازن پلیاتیلن در شهر بندرعباس بودند.
از سویی دیگر با توجه به اینکه نتیجه شمول واریانس کمتر از 80 درصد محاسبه شده است می توان گفت یک میانجی جزئی صورت گرفته است یعنی مقداری از اثر خلاقیت سبز بر مزیت رقابتی در شرکت های تولید کننده مخازن پلی اتیلن از طریق تصویر برند انتقال می یابد.
The Impact of Green Production and Creativity on Competitive Advantage through Green Brand Image (Case Study: Polyethylene Tanks) Behnam Darban1, Ali Norouzi Mobarakeh2, Mohammad Mehdi Davali3 1- Master of Business Administration (M.
A), Payame Noor University, Qeshm Center, Qeshm, Iran 2- Assistant Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University, Kish, Iran 3- Assistant Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University, Gandman Branch, Gandman, Iran Abstract The aim of the present study was to investigate the effect of green production and creativity on competitive advantage through green brand image (case study of polyethylene tanks).
On the other hand, green production, creativity and green brand image have a positive effect on green competitive advantage.