چکیده:
یکی از مباحث اساسی در مالی رفتاری احساسات بازار و گرایشهای احساسی سرمایه گذاران است. گرایشهای احساسی سرمایه گذاران به معنای حاشیه میزان خوشبینی و بدبینی سهامداران نسبت به یک سهام است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل گر عدم تقارن اطلاعات بر رابطه گرایشهای احساسی و نقدشوندگی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میباشد. پژوهش انجامشده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی میباشد. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از داده های ۱۴۶ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۱۳۹۲-۱۳۹۸ استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد بین گرایش های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام رابطه منفی و معنیداری وجود دارد؛ اما عدم تقارن اطلاعات بر رابطه میان گرایش های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام تاثیر معنی داری ندارد.
خلاصه ماشینی:
یانگ و ژائو 6 (2015) نیز به این نتیجه رسیدند که گرایش احساسی سرمایهگذاران باعث ایجاد یک تغییر ناگهانی در بازده بازار سهام و ارزیابی داراییها از طریق تأثیرگذاری بر رفتار معاملاتی سرمایهگذاران میشود که باعث تأثیر بر پایداری Johnson kim Verma Amihud Yao Yang بازارهای مالی میشود.
تحت تأثیر این مطالعات اولیه، در سالهای بعد نیز رابطه میان گرایش احساسی سرمایهگذاران و نقدشوندگی توسط محققانی مانند هو و همکاران (2019)، دباتا و همکاران 1 (2018) و کوماری 2 (2019) مورد بررسی قرار گرفت از طرفی روزانه تعداد زیادی اخبار خوب و بد اقتصادی، سیاسی در بازار به سمع سرمایهگذاران میرسد که باعث برانگیخته شدن احساسات سرمایه گذران و درنتیجه باعث تغییر قیمت سهام و به دنبال آن تغییر بازده سهام میشود؛ برای نمونه، لیستون 3 (2016) در پژوهش خود متوجه شد که اخبار خوب و بد، میتواند بر بازده سهام شرکتها تأثیرگذار باشد.
همچنين نتايج پژوهش نشان داد افزايش كيفيت اطلاعات حسابداري و كاهش عدم اطمينان اطلاعاتي، شـدت رفتار Debata Kumari Liston Antonios Easley Lin Li Francis Zhu, B.
همچنین مقدار آماره آن (23/1-) در ناحیه رد فرض صفر قرار نمیگیرد؛ بنابراین میتوان گفت که عدم تقارن اطلاعات تأثیر معنیداری بر رابطه میان گرایشهای احساسی سرمایهگذاران و نقدشوندگی سهام ندارد.
نتایج پژوهش نشان داد که در بازار سرمایه ایران بین گرایشهای احساسی سرمایهگذاران و نقدشوندگی سهام رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.