چکیده:
صنعت گردشگری به دلیل تعامل و وابستگی اجزای تشکیل دهنده آن یکی از آسیب پذیرترین حوزه های اقتصادی جهان در برابر بحرانها و فجایع میباشد و همین موضوع جریانهای مطلوب اقتصادی و شغلی را از مقاصد و کسب وکارهای توسط » تاب آوری سازمانی « گردشگری دور مینماید. بر همین اساس محققان حوزه گردشگری شروع به بررسی نظریه سازمان های مدیریت مقصد برای پرداختن به وقایع بحرانی کرده اند .تاب آوری سازمانی رویکردی است که برای رفع اختلالات پیشبینینشده اتخاذ میشود. پژوهش حاضر با فراهم آوردن فرصتی برای سازمانهای مدیریت مقصد برای این ، اثربخشی و زمان پاسخگویی در حوادث بحرانی ، ارزیابی و تراز استراتژی های سازمانی به منظور بهینه سازی کارآیی موضوع را موردبررسی قرار داده است و یک چارچوب استراتژیک و جامع در مدیریت فاجعه و بحران گردشگری را پیشنهاد چارچوبی برای یکپارچگی آنها با ، میدهد، همچنین با بررسی آناتومی بحران و نیز ابعاد مختلف مدل تاب آوری سازمانی چارچوب مدیریت بحران گردشگری را ارایه شده است. پژوهش پیش رو بر اهمیت وجود یک رویکرد مدیریت بحران چندلایه در صنعت گردشگری تاکید مینماید.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با فراهم آوردن فرصتي براي سازمان هاي مديريت مقصد براي ارزيابي و تراز استراتژي هاي سازماني به منظور بهينه سازي کارآيي، اثربخشي و زمان پاسخگويي در حوادث بحراني ، اين موضوع را موردبررسي قرار داده است و يک چارچوب استراتژيک و جامع در مديريت فاجعه و بحران گردشگري را پيشنهاد ميدهد، همچنين با بررسي آناتومي بحران و نيز ابعاد مختلف مدل تاب آوري سازماني ، چارچوبي براي يکپارچگي آن ها با چارچوب مديريت بحران گردشگري را ارائه شده است .
در گذشته سازمآن هاي مديريت مقصد عمدتا به تنهايي عمل مي کردند، و در نتيجه فرصت هاي مهم براي ايجاد ظرفيت تغيير از طريق يکپارچگي و اتحاد در منابع و تبادل دانش 1 Strategic Orientation 2 Organizational Resilience 3 Situation Awareness ٤-آگاهي موقعيتي به درک معني عناصر محيطي و پديده ها با توجه به زمان يا مکان ، و تجسم وضعيت آينده شان گفته ميشود.
با توجه به گونه شناسي کورانتلي، چارچوب هاي مديريت بحران در گردشگري نه تنها انواع مختلفي از 1 Disaster Research Center (DCR) 30 سازمآن ها را در اين شرايط مورد شناسايي قرار ميدهد بلکه براي راهنمايي سازمان هاي مديريت مقصد در پاسخ به بحران نيز مناسب هستند.
جدول شماره ٢ ؛ مدل تاب آوري سازماني (استفنسون ، ٢٠١٠) (به تصویر صفحه رجوع شود) اولويت هاي بازيابي سازماني ) و همچنين درک حداقل شرايط عملياتي از سازمانو 31 6- مديريت بحران گردشگري: يک چشم انداز جديد 1 ٦-١ -تدوين برنامه و استراتژي پيش کنشگر برنامه ريزي پيش کنشگر، در ماهيت خود، فقط يک نوع برنامه ريزي کلي است ، زيرا برنامه ريزي به خودي خود نشان ميدهد که شما در حال بررسي و آماده سازي براي نحوه رسيدگي به يک موضوع قبل از ظهور آن هستيد.