چکیده:
این بررسی با هدف بحث در مورد مفاهیم و نظریه های روانشناسی شناختی در پژوهش های گردشگری و همینطور زمینه های اصلی برای پژوهش های آینده صورت پذیرفته است. هدف این مقاله نشان دادن سودمندی روانشناسی شناختی برای درک این مسئله است که چرا گردشگران و به ویژه مسافران خوشگذران، رفتارهایی را از خود نشان میدهند که از محیط پیرامون خود الگو گرفته اند. این مقاله بر مبنای رویکرد مطالعه و بررسی ۱۶۵ مقاله در حوزه روانشناسی شناختی و ادبیات راجع به سفرهای لذت گرایانه مرتبط با آگاهی، ذهن آگاهی، تچان، گذشته نگری، آیندهنگری، توجه، طرحواره و حافظه، احساسات، هیجانات و عواطف طراحی شده است. یافته ها نشان می دهد که تحقیقات مورد بحث بیشتر به جای تمرکز بر رویکرد شناختی در مطالعه سفر لذتجویانه، از یک نگاه صرفا رفتارگرایانه استفاده کرده اند. روانشناسی شناختی میتواند به درک هر چه بهتر فرایندهای ذهنی که موجب یکپارچگی درک محرک ها با رفتار هستند به خصوص در گردشگری و مطالعات تجارب سفر کمک نماید. به طور کلی، استفاده از رویکرد شناختی باعث می شود تا درک بیشتری از رفتار گردشگران فراهم گردد و به مدیران برای درک اثربخشی تبلیغات مقصد و نیز درک رضایت و طراحی تجربه گردشگران کمک می کند.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله بر مبناي رويکرد مطالعه و بررسي ١٦٥ مقاله در حوزه روانشناسي شناختي و ادبيات راجع به سفرهاي لذت گرايانه مرتبط با آگاهي ، ذهن آگاهي ، تچان ، گذشته نگري ، آينده نگري ، توجه ، طرحواره و حافظه ، احساسات ، هيجانات و عواطف طراحي شده است .
هدف اين پژوهش بررسي فعاليت سفر لذت جويانه است ، در واقع مفهوم تعطيلات اغلب در تحقيقات روانشناختي به عنوان محرکي براي بررسي تصاوير لذتبخش و فرايندهاي ذهني استفاده مي شود (کين و همکاران ، ٢٠١٢).
رشته روانشناسي شناختي در اينجا به موضوعاتي مانند فرآيندهاي ادراک و توجه ، فرايندهاي حافظه مانند طرحواره ذهني و طبقه بندي ، جنبه هاي استخراج هيجانات و حالات هوشياري از جمله ذهن آگاهي ، تچان ١ ١، گذشته نگري و جستجوي آينده پرداخته شده است .
اين تئوري معتقد است که وقتي ما از محرک هاي ادراکي يکپارچه اي که در حافظه فعال نشان داده شده اند آگاهي داشته باشيم ، ساير مناطق مغز که مسئول نظارت بر اهداف يا ارزيابي عاطفي هستند به اين اطلاعات بصورت کاملا لايه لايه دسترسي داشته و آنها را پردازش مي کنند.
76 نتيجه گيري اين بررسي تعدادي از مفاهيم کليدي براي تحقيق در مورد جنبه هاي روانشناختي گردشگري را مورد بررسي قرار داده است : آگاهي ، جستجوي آينده و گذشته نگري ، توجه و طرحواره ، حافظه ، هيجانات ، احساسات و عواطف .
(2014), “Cross-cultural validation of a Memorable Tourism Experience Scale (MTES)”, Journal of Travel Research, Vol. 53 No. 3, pp.