چکیده:
هدف اساسي پژوهش حاضر، تبيين منابع معرفت شناختي اسلام و بررسي نقش آن ها در اسلامي سازي علوم به منظور عملياتي نمودن انديشه هاي امام خميني (ره ) در زمينۀ اسلامي کردن دانشگاه هاســت . بر اين اساس ، سه سؤال پژوهشــي پيرامون «منابع معرفت شناختي اسلام »، «نقش منابع معرفت شناختي اسلام در اسلامي سازي علوم » و «ويژگي هاي دانشگاه اســلامي در انديشــۀ امام خميني (ره )» مطرح شــده و مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته ١٧٧ است .
روش انجــام پژوهش توصيفي و تحليلي اســت . روش توصيفي عبارت از بيان واقعي موضوعات مختلف است که در آن محقق براساس اطلاعات توصيفي ، به تشريح موضوع مي پردازد. همچنين با تحليل محتواي صحيفۀ امام (ره ) در راستاي رسيدن به پاسخ سؤال آخر، از مضامين ، عبارات و جملاتي که داراي معنايي در حوزة اســلامي کردن دانشگاه ها بوده اند، مؤلفه ها و ويژگي هاي ارزشــمندي درباره دانشگاه اسلامي حاصل گرديده است .
يافته ها مبين آن اســت که انســان در راه نيل به شناخت از حس ، به دليل همگاني بودنش ، بهــره برده و اکنون نيز در دو رويکرد علمي رايــج اثبات گرايي و مابعداثبات گرايي ، بدان اتکا نموده است . ليکن در اسلام منابعي چون عقل و نقل نيز از جايگاه خاصي برخوردار مي باشند که با تکيه بر منبع عظيم وحي الهي ، در تکوين علم سهم عمده و تعيين کننده اي خواهند داشت . درک اهميت جايگاه وحي در معرفت شناسي ، نقش آن را در اسلامي سازي علــوم و همچنين عملياتي شــدن انديشــه هاي امام خميني (ره ) در زمينۀ اســلامي کردن دانشــگاه ها بارز خواهد ســاخت ، به ويژه اينکه امتيازهايي همچون توحيد، منتهاي مقصد، هماهنگي با مسير انبيا (ع )، توجه به جنبۀ الهي و معنوي علوم ، وحدت با حوزه هاي علميه در جهت تشــکيل دانشگاه توحيدي ، تلاش براي خودکفايي و دوري از غرب زدگي ، توأم بودن تعليم با تربيت ، دفاع از حيثيت مملکت ، شــناخت صحيح جامعۀ اســلامي و مردمي بودن ، از ويژگي هاي اين رويکرد است .