چکیده:
این پژوهش دربارهی جوهره» ضرورت و اهمیت هنر تئاتر است و در جستوجوی
مناسبات پرباری که میان تئاتر اصیل و بافت زندگانی اجتماعی پویا و خحلاق وجودداردء به آن
ویژگی مهمی میپردازد که شاید در آغاز بهشکلی فطری و ناخودآگاه» متاثر از نیازهای انسان
و جامعه» هستی یافته, اما آرای متفکران در طول هزارههاء آن را کشف و آشکار و تقویت
کردهاست. نیرویی که موجب ماندگاری تثاتر در طول قرون و هزارهها شده و علیرغم پیدایی
دهها دست آورد جدید و بهظاهر مشابه, که ظهور هر کدامء پایان تئاتر بهنظر میرسیدء موجب
شده تا تئاتر همچنان قدرتمندانه و مور استمرار یابد.
پرسش اصلی تحقیق این است که («تعاریف و مختصاتی که در تشخیص ثئاتر ناب
میتواند سره را از ناسره منفک کند, کدام است؟»
همچنین بهدنبال مطالعه در پی پاسخ به این سوال مهم هستیم که «چگونه در طول تاریخ»
علیرغم آنکه تثاتر از هر نوع قاعدهمندی و چهارچوب محدودکننده میگریزد» با انواعی
از نمایشهایی که خود را بهعنوان تئاتر وانمود کردهاند» مخالفت و از جوهر تثاتر مراقبت
شدهاست؟»
تئاتری که در انطباق و سازگاری با هر آنچه نوپدید بوده یا حتی از پی خواهد آمد. اشکال
و رنگهای تازهای مییابد. بهشکلی که هرگز به ثبات و تکرار تن در نداده و همواره با
تحولگرایی مدام و بیپایان» در جستوجوی تحقق مفاهیم نوشوندهی عدالت و آزادی است.
This article focuses on the importance of theatre by exhibiting the
meaningful relations between the theatre as a pure form of art and a
conscious and creative society. Although such relations may have been
grown organically from the needs of the society at first, throughout history,
they have been discovered, analyzed, and developed by various scholars and
philosophers. In another historic view, one can realize how the appearance of
several different yet relatively similar “commercialized art forms”—or one
may call it entertainment models—seem to move theatre into a precarious
situation within the society.
After tracing the differences between various performance forms which
are all perceived as “Theater” I will discuss the causes of such diversity and
deviation.
In the search for the roots of theatre, this article will define tragedy as a
representative of the interplay between traditionalism and modernism while
reflecting on how tragedy stands against essentialism and rejects the existing
hierarchical system within the society through challenging its values. Inside
our encounter with theatre, we as humans are positioned in a contrasting
world that includes two sides, one is dead and the other one is unable to be
born, and theater is the conflict between these two organic energies. It is
the tension between creativity and regulations, liberty and barring liberty,
dream, and prohibiting dream. Just like magic which is a revolt against
the holy, theatre is a revolt against the dominant system, which works as a
permanent revolution that constantly destroys and reconstitutes structures
and forms. Moreover, it is similar to the people’s real issue with “musts” and
regulations, which are against freedom. Fine arts make the world talk more
directly to us. We observe the world in the way that arts teach us, and finally,
nature will turn to art as the human turns to be the people that dramatists
have in their minds. This is why awareness of such issues is not only crucial
for the artists but also for anybody who seeks peace for the society, which
can help to improve theatre in order for it to play its effective and expected
role.
خلاصه ماشینی:
و یا باز تنها در مقام مقایسه، استقبال از تئاتر در جوامع پیشرفته، در نسبت با پدیدههای نسبتا نوظهور و پراستقبال، قابلتوجه است و تعداد مخاطبان و تماشاگران تئاتر، حتی از ورزش ـ تجارتی چون فوتبال، با آن حمایت و سرمایهگذاری عظیم و همهجانبهی مالی و رسانهای و سیاسی، افزونتر و بیشتر است؟ چرا امکانات ارتباطی نوظهور و تحولات اجتماعی و تغییرات عظیم در سبک زندگی و بالاخره زندگی مدرن، که گمان میرفت پیدایی هر کدامشان، پایان و مرگ قریبالوقوع تئاتر باشد، نهتنها موجب حذف یا بیرونقی درازمدت تئاتر نشد، که در ساختارهای پیشرفتهتر تمدن انسانی، حتی به توسعه و گسترش تئاتر کمک کرد، یا درستتر آنکه بگوییم تئاتر توانست چون دانایی کل و اقیانوسی بیکران، تمامی این پدیدههای نوظهور را در خود حل و ممزوج کرده، بیهیچ مقاومت تعصبآمیزی، خود را با هر تازگی و تحولی، تغییر و وفق داده و از آنها و حتی بهنظر، از هر آنچه از پی و در آینده خواهد رسید، برای قوام و تثبیت موقعیتش، بهره ببرد؟ چه سحری؟ چه جادویی؟ چه ویژگیها و خصائص و امتیازاتی، چه قابلیتها و امکانات منحصربهفرد و یگانهای؟ چه قدرت و تأثیر و مناسباتی، چه فرآیندها و پیچیدگیهای پنهان و آشکاری، موجب این موقعیت ممتاز و شاخص برای تئاتر شدهاست؟ ماکس راینهارت٢ در جایی ادعا کردهاست: «شیفتگی انسان به تئاتر، چه تماشاگر باشد و چه بازیگر، غریزهای بدوی است».