چکیده:
رادیو برای حداکثر بهره برداری از ظرفیت های تولیدی به منظور جذب مخاطب بیشتر و افزایش رضایت آنها، از موسیقی در انواع زمینه ها و کاربردها استفاده می کند. یکی از زمینه هایی که کمتر به آن توجه شده، استفاده از ظرفیت های درام موسیقی در تولید برنامه ها بویژه مستندهای رادیویی است. یک مستندموسیقایی رادیویی که فقط از دو عنصر موسیقی و افکت و در بستر یک درام تولید می شود، همچون یک سمفونی است که موومانهای آن روایت بخش های مختلف واقعه را برعهده دارند. در این نوع مستند نشانه های سازی که هرکدام عهده دار مفهوم و معنای خاصی در موسیقی هستند روایت داستان را برعهده می گیرند. از همین روی ظرفیت های درام موسیقایی و نشانه شناسی سازها و موومانهای کی سمفونی از عناصر اصلی مستند موسیقایی هستند که در این پژوهش مدنظر قرارگرفته اند. این تحقیق کیفی است و از روش تحلیل نشانه شناسی براساس رویکرد سوسوری مبتنی بر دال و مدلول استفاده می کند. نمونه مورد مطالعه، سمفونی ایثار ساخته مجید انتظامی و نمایش رادیویی ساخته شده در کشور انگلستان با نام مراقبت ویژه است. استفاده از نمایش رادیویی خارج از کشور بدی نمنظور است که کیفیت افکتهای تولیدی در استودیوهای اروپایی بیش از نمایش های داخلی است و همچنین از تکنیک فولی افکت (Foley Sound Effect) در ساخت آنها استفاده شده و بدین سبب معنای پیام رسان های برای مخاطبان واض حتر و گویاتر است. نتایج حاصل از ترکیب ظرفیت درام موسیقایی، افکت و درام رادیویی به صورت جداولی عرضه شده تا تولیدکنندگان و تهیه کنندگان رادیو با مطالعه آنها بتوانند چگونگی به کارگیری امکانات درام موسیقی را همراه افکت در تولید مستند موسیقایی رادیویی تجربه کنند.
Radio uses music in a variety of fields and applications to maximize production capacity in order to attract more audiences and increase their satisfaction. One of the areas that has received less attention is the use of musical drama for production of programs, especially radio documentaries. A radio music documentary that is produced from only two elements of music and effects in the context of a drama is like a symphony whose movements narrate different parts of the event. In this type of documentary, sign-making, each of which is responsible for a specific concept and meaning in music, takes over the narration of the story. Are. This research is qualitative and uses semiotic analysis method based on Saussure approach based on signifier and signified. The studied sample is Majid Entezami Symphony of Sacrifice and a radio show made in England called Intensive Care. The use of radio shows abroad is to ensure that the quality of effects produced in European studios is higher than domestic shows, and also the Foley Sound Effect technique is used in their construction, so the meaning of the media message to the audience is clearer and Is Guyana. The results of combining the capacity of music drums, effects and radio drums are presented in tables so that radio producers and producers can experience how to use the features of music drums with effects in the production of radio music documentaries by studying them.
خلاصه ماشینی:
رادیو برای بیان موضوعات و پیامهای خود از قالبهای گوناگونی استفاده میکند که یکی از این قالبها مستند رادیویی است.
این پژوهش سعی در ارائه روشهایی برای نشاندادن ظرفیتهای درام موسیقی در تولید مستندهای موسیقایی رادیویی دارد.
جمعبندی تحقیقات پیشین تحقیقات صورتگرفته تا امروز در حوزه رادیو و ارتباط آن با موسیقی، تاییدکننده این موضوع است که موسیقی ظرفیت بالایی در روایتگری دارد و میتوان بسیاری از کلمات را با استفاده از موسیقی بیان کرد.
در همین چهارچوب زمانی ویژه میتوان زمان را به شیوههای گوناگون نشان داد: اگر زمان رویدادهای روی پرده با صحنه با زمان واقعی آنها برابر باشد، آن را زمان طبیعی مینامیم (همان، ۱۳۸۲: ۳۴) د: فضای درام مهمترین عنصر فضاسازی در نمایشهای رادیویی جلوههای صوتی است.
در این نوع مستند برای بیان و ارائه اطلاعات به شنونده تنها میتوان از ظرفیتهای داراماتیک موسیقی و افکت که خود شامل صدای شاهد نیز هست، استفاده کرد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} عناصر اصلی در خط داستان و فضاسازی براساس معرفی ای که از این عناصر شد، این وظیفه یک تهیهکننده رادیوست که چگونه با استفاده از ظرفیتهای موسیقی و افکت به ساخت یک برنامه مستند موسیقایی بپردازد.
با توجه به اینکه این نگارنده در رشته تهیهکنندگی رادیو اقدام به انجام این پژوهش نموده است، در ادامه به این بحث میپردازیم که از ظرفیتهای موسیقی و افکت و درام چگونه استفاده کنیم و آنها را در ساخت این نوع از مستند رادیویی بهکار بندیم.