چکیده:
پیشگیری از جرم از ضرورت های زندگی اجتماعی است که لازمه آن انجام مطالعات جرم شناختی برای شناسایی علل وقوع جرائم و خصایص جرم شناختی جرائم است. در این وادی پیشگیری از جرم با برخی چالش های نظری و عملی مواجه است که فائق آمدن بر آنها شرط ضروری تدابیر پیشگیری کار آمد است. از چالش های عمده برای پیشگیری یکی مربوط به کیفیت و کمیت تاثیر عوامل جرم زا بر ارتکاب هر یک از جرائم است. پول شویی فرایندی است که طی آن شکل، مبدا، مشخصات، نوع، افراد ذی نفع یا مقصد نهایی پول های آلوده تغییر می کند. تدابیر اعمال شده در بازارهای مالی پیشرفته، برای شناسایی و تعقیب موارد پول شویی، فعالیت تبهکارانه را به بازارهای کمتر توسعه یافته (از نظر نظام مالی) سوق داده است. اگر با فعالیتهای پول شویی مقابله نشود، می تواند نظام مالی را فاصد و کوشش های توسعه را در بازارهای نوپا زمین گیر کند. پول شویی اغلب شامل سلسله پیچیده ای از معاملات است؛ اما عموما شامل سه مرحله اساسی می باشد: مرحله اول جایگذاری؛ تزریق پول های کثیف به سیستم پولی و مالی مرحله دوم لایه چینی؛ جداسازی رابطه بین عواید غیرقانونی با مبدا یا فعالیت های موجود آنها مرحله سوم یکپارچه سازی؛ دادن ظاهر قانونی به ثروت حاصل از عواید غیرقانونی آثار اقتصادی پول شویی عبارتند از: اخلال و بی ثباتی در اقتصاد - کاهش درآمد دولت - کاهش کنترل دولت بر سیاست های اقتصادی- تغییر جهت سرمایه گذاری ها و خروج سرمایه ها از کشور تضعیف امنیت اقتصادی - تضعیف بخش خصوصی - ایجاد وانعی برای خصوصی سازی - تضعیف یکپارچگی و تمامیت بازارهای مالی - تاثیر منفی بر نرخ بهره و ارز - افزایش ریسک اعتباری. علاوه بر آن پول شویی باعث انتقال قدرت اقتصادی از بازار، دولت و شهروندان به مجرمان و سازمان های متخلف می گردد. قدرت اقتصادی منتقل شده به سازمان ها و اشخاص مجرم آثار مخربی بر همه ارکان و اجزای جامعه دارد. در مجموع پدیده پول شویی می تواند با آلوده کردن و بی ثباتی بازارهای مالی، ارکان سیاسی، اقتصادی و بنیان های اجتماعی را به خطر اندازد. به طور کلی، نکته مشترک تمامی اقدامات (سیاست اجرایی ایران و آمریکا) انجام یافته برای مبارزه با پول شویی، توجه به پول به عنوان مهمترین عامل انگیزشی تمامی انواع جرایم مزبور تا حدود زیادی به جلوگیری از بهره مند شدن بزهکاران از منافع فعالیتهای بزهکارانه بستگی دارد. دو دیدگاه متفاوت در این باره در دو حالت حدی نگرش اروپایی و نگرش آمریکایی قابل شناسایی است. نگرش اروپایی، بانکها و سایر نهادهای مالی را در ارزیابی موارد مشکوک آزاد می گذارد؛ مشروط بر آنکه موارد مزبور و مرتبط با عملیات پول شویی به مقامات ذی صلاح اعلام گردد. اما در سوی دیگر، نگرش آمریکایی نهادها و موسسات مزبور را وادار می سازد که اطلاعات مربوط به هر گونه نقل و انتقال یا دادوستد بیش از ده هزار دلار را افشا کنند. به طور کلی در ایران فراهم آوردن زمینه های قانونی، مقرراتی و اجرایی لازم برای شناسایی و انسداد مجاری نفوذ پول های کثیف به شبکه مالی رسمی اقتصاد ملی از اهمیتی اساسی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی تطبیقی سیاست اجرایی ایران و آمریکا در قبال جرم پولشویی پرداخته شده است.
Crime prevention is one of the necessities of social life, which requires criminological studies to identify the
causes of crimes and the criminological characteristics of crimes. In this valley, crime prevention faces some
theoretical and practical challenges, overcoming which is a necessary condition of effective prevention
measures. One of the major challenges for prevention is the quality and quantity of the impact of criminals on
the commission of each crime. Money laundering is the process by which the shape, origin, characteristics, type,
stakeholders or ultimate destination of contaminated money change. Measures taken in advanced financial
markets to identify and prosecute money laundering have shifted criminal activity to less developed markets (in
terms of the financial system). If left unchecked, money laundering can destabilize the financial system and stifle
development efforts in emerging markets. Money laundering often involves a complex series of transactions; But
it generally consists of three basic stages: the first stage of placement; Injecting dirty money into the monetary
and financial system of the second stage of the Chinese layer; Isolation of the relationship between illicit
proceeds and their source or existing activities Third stage of integration; Giving legal appearance to the wealth
derived from the illicit proceeds of the economic effects of money laundering include: disruption and instability
in the economy - reduction of government revenue - reduction of government control over economic policies -
change in the direction of investments and outflow of capital, weakening economic security - Weakening the
private sector - Creating a barrier to privatization - Weakening the integrity and integrity of financial markets -
Negative impact on interest rates and exchange rates - Increasing credit risk. In addition, money laundering
transfers economic power from the market, government and citizens to criminals and violating organizations.
Economic power transferred to criminal organizations and individuals has destructive effects on all elements of
society. In general, the phenomenon of money laundering can be accompanied by pollution and instability
Endanger financial markets, political, economic and social foundations. In general, the common point of all
measures (Iran-US executive policy) taken to combat money laundering, attention to money as the most
important motivating factor of all these crimes depends to a large extent on preventing criminals from benefiting
from the activities of criminal activities. has it. Two different views on this can be identified in two extreme
cases, the European attitude and the American attitude. The European approach leaves banks and other financial
institutions free to assess suspicious cases; Provided that the said cases and related to money laundering
operations are notified to the competent authorities. But on the other hand, the American attitude forces these
institutions to disclose information about any transfer or trade of more than ten thousand dollars. In general, in
Iran, providing the necessary legal, regulatory and executive grounds for identifying and blocking the channels
of infiltration of dirty money into the official financial network of the national economy is of fundamental
importance. This article examines the comparative policy of Iran and the United States on money laundering.
خلاصه ماشینی:
وظایف شوراي عالی مبارزه با پولشویی عبارت است از جمع آوري و کسب اخبار و اطلاعات مرتبط و تجزیه و تحلیل و طبقهبندي فنی و تخصصی آنها در مواردي که قرینهاي بر تخلف طبق مقررات وجود دارد، تهیه و پیشنهاد آئین نامه هاي لازم درخصوص اجراي قانون به هیأت وزیران، هماهنگ کردن دستگاههاي ذیربط و پیگیري اجراي کامل قانون در کشور، ارزیابی گزارشهاي دریافتی و ارسال به قوه قضائیه در مواردي که به احتمال قوي صحت دارد و یا محتمل آن از اهمیت برخوردار است، تبادل تجارب و اطلاعات با سازمانهاي مشابه در سایر کشورها.
به دلیل اطلاع کشورها از آثار زیانبار پولشویی و اقدام به تدوین قوانین و مقررات و اتخاذ تدابیر لازم جهت مبارزه با این پدیده، موجب گردیده که عواید حاصل از فعالیتهاي مجرمانه به منظور تطهیر به سمت کشورهایی هدایت شود که سازوکارهاي نظارتی آنها در بازارهاي مالی ضعیف است یا تدابیري تاکنون براي برخورد با این معضل اتخاذ نکرده اند و داراي نظام اقتصادي و اداري ناسالم و ناکارآمد، نظام مالی غیرشفاف و کمبود منابع مالی می باشند.
A Comparative Study of Iran-US Executive Criminal Policy on Money Laundering Najmeh Maliki Borujeni1, Seyed Abbas Jazayeri2, Mojtaba Farahmand3 1- Faculty member of Payame Noor University, Shahrekord, Iran (Responsible Author).
Keywords: Executive Criminal Policy; Money Laundering; Iran; America