چکیده:
یکی از مبانی توسعه در هر جامعه ای، نظام اداری و مدیریت آن است. نظام اداری مطلوب و کارآمد میتواند زمینهساز و تسهیلکننده تحقق اهداف برنامه های توسعه قرار گیرد. سازمان سالم، سازمان متشکل از نیروی خلاق، سازنده و متعهد است که از روحیه و عملکرد خوبی برخوردار است و این نیروی خلاق سازمان را قادر می سازد تا به اهداف خود برسد و حتی موجبات رشد و شکوفایی جامعه را فراهم سازد. عوامل متعددی در سالمسازی سازمان مؤثرند که یکی از آنها آموزش جامع کارکنان است. بهدلیل اهمیت و نقشی که نظام آموزش منابع انسانی در ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از فساد اداری دارد، پژوهش حاضر درصدد تبیین شاخصهای نظام آموزش منابع انسانی در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري در سازمانهاي دولتي است. پژوهش حاضر در چارچوب رويكرد كيفي و با استفاده از روش تحليل تم صورت گرفته است و براي استخراج شاخص های نظام آموزش منابع انسانی در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري با متخصصان سازمان اداري و استخدامي كشور با استفاده از شيوه نمونهگيري هدفمند مصاحبه انجام شده است. شاخص های نظام آموزش منابع انسانی در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري در قالب 4 تم اصلي، 13 تم فرعي و 48 مفهوم استخراج شد و یافتهها نشان داد که مؤلفههای سیستم آموزش منابع انسانی در راستای ارتقاء سلامت نظام اداری عبارتند از آموزش تخصص محور، آموزش اخلاق محور، بهبود مستمر و اولویت و استمرار دورههای ارتقاء سلامت اداری.
خلاصه ماشینی:
خط مشي ايجاد سلامت در نظام اداري، ترکيبي از سرکوب و پيشگيري را ايجاب ميکند؛ از طرفي سازمان بايد اقداماتي را درخصوص کارکنان خاطي انجام دهد (سرکوب ) و از سوي ديگر بايد مانع وسوسه شدن آنان براي اقدامات نامناسب شود (پيشگيري) [٢] که زيرسيستم هاي مديريت منابع انساني نقشي حياتي در اين راستا ايفا ميکنند و يکي از مهم ترين اين زيرسيستم ها، سيستم آموزش کارکنان است .
به منظور تعيين مؤلفه هاي سيستم آموزش منابع انساني در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري از روش تحليل تم براي تحليل داده هاي به دست آمده استفاده شده است .
هم چنين پيشنهاد مي گردد که در راستاي ارتقاء سلامت اداري از طريق سيستم آموزش ، تعيين و تعريف دقيق مصاديق سلامت اداري و سنجش مستمر رفتارهاي اخلاقي کارکنان و مديران در اولويت اقدامات واحد آموزش قرار گيرد چرا که طبق يافته ها، کاهش و حذف تخلفات و فساد در سازمان مستلزم اين است که افراد شناخت دقيقي از فساد و مصاديق آن در سازمان داشته باشند.
هم چنين طبق يافته ها پيشنهاد مي گردد که واحد آموزش در راستاي تأمين منافع ذينفعان در جهت ايجاد نظام اداري سالم و مطلوب به تبيين ارزش هاي مورد انتظار ذي نفعان به مديران و کارکنان پرداخته و تدوين منشور اخلاقي- رفتاري متناسب با ويژگيهاي سازماني و نيز تعيين شاخص و استاندارد براي سنجش ميزان سلامت اداري در سازمان را در اولويت اقدامات خود قرار دهد.
Investigating the role and impact of Islamic work ethics on organizational culture and administrative integrity of employees in institute of oil industry.
Evaluation of administrative integrity and corruption in municipality of Tehran.
A view on the role of human resource development in administrative integrity.