Skip to main content
فهرست مقالات

هنر دینی: راه و رسم های پژوهش های هنر اسلامی

نویسنده:

(11 صفحه - از 181 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر اسلامی، مدرنیته، مدرن، تمدن، غربی، گذشت، تجدد، راه‌ورسم‌های پژوهش‌های هنر اسلامی، عرفانی

خلاصه ماشینی:

"از آن‌جا که این‌گوه راه‌ورسم‌های مطالعه نمی‌توانست از ماده و صورت هنری و بعضا هنرمندان و مخاطبان،یعنی همان علل چهارگانه‌ی محاکات هنر ارسطویی فراتر رود،اما حقیقت آن است‌ که این علل که تحت دایره‌ی هنر غربی کلاسیک و عناصر مادی و صوری آن قرار می‌گیرد، هنر اسلامی را به فرم و محتوای محدود اصول مطالعات تطبیقی و زیبایی‌شناسانه تحویل و تقلیل می‌دهد؛د رحالی که هنر اسلامی از نظر معرفت‌شناسی آن و نیز پرسش از مبادی اعلی و اعیان ثابته و معانی اشراقی و عرفانی که عالی‌ترین تجلیات هنر اسلامی پس از مراحل تقلیدی‌ و طبیعت‌انگارانه‌ی آن(از جمله هنر غیر اسلامی و یونانی)ظهور و بروز کرده است،در طوری‌ ورای طور زیبایی‌شناسی صوری بومگارتنی و کانتی و حتی تحلیل تاریخی هگل یا شرق‌شناسی‌ کلاسیک غربی است. هنر اسلامی‌ چیست؟آیا همان میراث گذشتگان است که به ما رسیده و به دو روش و راه‌ورسم«صوری»و«معنوی» به مطالعه‌ی مرده‌ریگ آثار آن می‌پردازیم؟آیا هنر اسلامی مانند هر هنر اصیل،چونان یک انکشاف برای‌ انسان عصر اسلامی گذشته به ظهور آمده و هزاران‌ صورت خیالی را در آینده‌ی فکر و ذهن و فهم و عقل و قلب هنرمندان به نحو کشف مخیل نقش زده است؟ اما چرا اکنون هنر اسلامی چونان هنر عصر حاضر تلقی نمی‌شود و از نظر جامعه‌شناسان‌ پوزیتیویست و فیلسوفان هگلی‌مذهب تعلق به گذشته‌ دارد و در عمل نیز مشاهده می‌کنیم از هنر و هنرمندی‌ که به شیوه‌ی قدما به تجربه‌ی هنر و ابداع آثار هنری‌ می‌پردازد به عنوان هنرمند و نگارگر سنتی و سنت‌گرا که تعلق به گذشته‌ی ایران دارد و قدیمی است و کهنه‌ چونان عتیقه‌های توریستی و یادمان‌های عهد کهن‌ تعبیر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.