چکیده:
پژوهش حاضر، تاثیر بازیهای مبتنی بر هوش جنبشی-بدنی گاردنر بر یادگیری مفاهیم پیش دبستانی را بررسی میکند. روش تحقیق به صورت شبهآزمایشی همراه پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش بود و جامعه آماری کودکان 7-5 سال منطقه 7 شهر تهران تعیین شد. روش نمونهگیری، خوشهای بود که دو مرکز از مراکز پیشدبستانی جهت نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شدند. یک مرکز به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل تعیین شد. برای تعیین حجم نمونه از روش کوهن استفاده شد. در این پژوهش از آزمون تیل به عنوان عامل کنترل برای تشخیص اولویتهای هوش کودکان و برای بررسی همگنی گروههای آزمایش و کنترل ازنظر سن، از آزمون t مستقل استفاده شد که نشان داد دو گروه از لحاظ سن مشابه یکدیگرند. ابتدا پیشآزمون به عمل آمد و پس از آن به مدت دو ماه طی هشت جلسه بازیهای جنبشی- بدنی با گروه آزمایش انجام شد. تمامی بازیها متناسب با مفاهیم گروه سنی 7-5 سال و توسط پژوهشگر طراحی و اجرا شد. پس از پایان دوره پس آزمون گرفته شد. پایایی آزمون از طریق ضریب آلفای کرونباخ معادل 81/0 بدست آمد و روایی آزمون نیز مورد تایید کارشناسان و متخصصان رشته علوم تربیتی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بازیها باعث افزایش یادگیری مفاهیم پیشدبستانی شد و بیشترین تاثیر را بر پیشرفت یادگیری مفاهیم محیطی داشته است.
In this research, we have tried to consider the effect of games based on Gardner's Bodily-Kinestic Intelligence on
the learning of children's 5-7 years. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test with
control and experimental group. The statistical population of children aged 5-7 years in 7th region of Tehran was
determined. Sampling method was cluster sampling. Two centers of pre-school centers were selected randomly
for statistical sample. A center was chosen as the experimental group and the other as control group. To
determine the sample size, the Cohen method was used. the Teele (TIMI) test as a control factor for diagnosis
Priorities for children's intelligence was used. Independent “T” test was used to determine the homogeneity of
the experimental and control groups in terms of age and showed the two groups were similar in age. At first,
both centers were pre-tested and then, for two months, eight sessions of Bodily-Kinestic games were executed
with the experimental group. All games are proportional to the age group of 5-7 years’ concepts are designed and
implemented by the researcher. At the end of the course, they were tested to a post-test. The reliability of the test
was 0.81 by Cronbach's alpha coefficient and the validity of the test was confirmed by experts and specialists.
The findings of the study showed that Gardner's Bodily-Kinestic intelligence-based games enhanced the learning
of pre-school concepts. In addition, these games have had the greatest impact on the development of the learning
of environmental concepts.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور در این پژوهش فرضیه اصلی ذیل مطرح و مورد بررسی قرار گرفت: بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر بر یادگیری مفاهیم پیش دبستانی کودکان 7-5 سال موثر است.
بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر بر یادگیری مفاهیم محیطی پیش دبستانی موثر است.
بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر بر یادگیری مفاهیم کلی پیش دبستانی موثر است.
به طور کلی بر اساس این یافته ها می توان گفت بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر در پسآزمون باعث افزایش یادگیری مفاهیم کلی شده است.
به طور کلی بر اساس این یافته ها می توان گفت بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر در پسآزمون باعث افزایش یادگیری مفاهیم ریاضی شده است.
به طور کلی بر اساس این یافته ها می توان گفت بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر در پسآزمون باعث افزایش یادگیری مفهوم رنگ شده است.
به طور کلی بر اساس این یافته ها می توان گفت بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر در پسآزمون باعث افزایش یادگیری مفاهیم محیطی شده است.
به طور کلی بر اساس این یافته ها می توان گفت بازی های مبتنی بر هوش جنبشی بدنی گاردنر در پسآزمون باعث افزایش یادگیری مفاهیم پیش دبستانی شده است.
The effect of Gardner Games Based on Bodily - Kinesthetic Intelligence on learning Preschool Concepts for Children Aged 5-7 Years Afsaneh Sadat Arshiha 1, Majid Ali Asgari 2, Gholamreza Haji Hosseinnejad 3 1- M.
The findings of the study showed that Gardner's Bodily-Kinestic intelligence-based games enhanced the learning of pre-school concepts.