چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر معنا درمانی بر اضطراب اجتماعی، روابط بین فردی افراد با ضایعه نخاعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلولین ضایعه نخاعی شهرستان بروجرد تشکیل میدهند که به روش تصادفی حجم نمونه برای انجام این پژوهش 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر گروه کنترل) میباشد (کرجسی و مورگان، 1970). روش نمونهگیری پژوهش حاضر بصورت تصادفی است. این بررسی به روش شبه آزمایشی، با گروه کنترل و گروه آزمایش (پیشآزمون- پسآزمون) صورت گرفته و جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987)؛ پرسشنامه مهارت ارتباط بین فردی منجمیزاده (1391)؛ همچنین به منظور آموزش معنادرمانی به گروه آزمایش از پکیج معنادرمانی فرانکل (1946؛ بهنقل از میلانی و همکاران، 1398) بهره گرفته شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد کلاسهای معنادرمانی بهعنوان نوعی روش توانبخشی در کاهش اضطراب اجتماعی، افزایش روابط بین فردی افراد با ضایعه نخاعی تاثیر بسزایی دارد. از اینرو داشتن معنا در زندگی به ویژه در افراد با ضایعه نخاعی شهرستان بروجرد در کاهش اضطراب اجتماعی، افزایش روابط بین فردی نقش مهم و انکارناپذیری دارد.
The aim of this study was to investigate the effect of meaning therapy on social anxiety, interpersonal
relationships with spinal cord injury. The statistical population of this study consists of all people with spinal
cord injuries in Boroujerd city. The sample size for this study is 40 people (20 in the control group and 20 in the
control group) (Krejcie and Morgan, 1970). The sampling method of the present study is random. This study was
performed by quasi-experimental method with control group and experimental group (pre-test-post-test) and to
collect data from Leibwitz (1987) standard social anxiety questionnaire; Monjemi-Zadeh Interpersonal
Communication Skills Questionnaire (2012);Also, in order to teach semantic therapy to the experimental group,
Frankel (1946; according to Milani et al., 1398) semantic therapy package has been used. Data analysis was
performed using multivariate analysis of covariance. Findings show that semantic therapy classes as a kind of
rehabilitation method have a significant effect on reducing social anxiety, increasing interpersonal relationships
between people with spinal cord injury. Therefore, having meaning in life, especially in people with spinal cord
injury in Boroujerd, has an important and undeniable role in reducing social anxiety and increasing interpersonal
relationships.
خلاصه ماشینی:
این بررسی به روش شبه آزمایشی، با گروه کنترل و گروه آزمایش (پیشآزمون- پسآزمون) صورت گرفته و جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987)؛ پرسشنامه مهارت ارتباط بین فردی منجمیزاده (1391)؛ همچنین به منظور آموزش معنادرمانی به گروه آزمایش از پکیج معنادرمانی فرانکل (1946؛ بهنقل از میلانی و همکاران، 1398) بهره گرفته شده است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد کلاسهای معنادرمانی بهعنوان نوعی روش توانبخشی در کاهش اضطراب اجتماعی، افزایش روابط بین فردی افراد با ضایعه نخاعی تأثیر بسزایی دارد.
فرانکل فرض میکند که رنج بردن تنها زمانی معنادار است که موقعیت غیر قابل تغییر باشد ( 3 s"/>s"/> و همکاران، 20 Bent & Jones Logotherapy Kleftaras در معنا درمانی صحبت از آزادی روح انسان می شود انسان تحت نفوذ قوانین جبری قرار نگرفته است انسان حق این انتخاب را دارد که در برابر موقعیتی که قرار می گیرد چه نگرشی برگزیند.
ميزان تأثیر برابر با 429/0 میباشد، يعنی 9/42 درصد شرکت در کلاسهای برنامه آموزشی معنادرمانی با کنترل نمره پیش آزمون، باعث کاهش اضطراب اجتماعی افراد با ضایعه نخاعی شده است.
با توجه به نتایج حاصل شده از فرضیهی اول این پژوهش، نتیجه گرفته میشود 9/42 درصد شرکت در کلاسهای برنامه آموزشی معنادرمانی با کنترل نمره پیش آزمون، باعث کاهش اضطراب اجتماعی افراد با ضایعه نخاعی شده است.
همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از فرضیهی دوم این پژوهش، 5/49 درصد شرکت در کلاسهای برنامه آموزشی معنادرمانی با کنترل نمره پیش آزمون، باعث افزایش روابط بین فردی افراد با ضایعه نخاعی شده است.