چکیده:
سیمین دانشور در جزیرۀسرگردانیو ساربان سرگردان، مخاطب را با وضعیتی گفتمانی مواجه میکند که در آن «کنش» دچار شرایط شده است. در این حالت، کنشگر همواره با احساساتی چون اضطراب، سرگردانی، ترس، چالش با خود، نداشتن اطمینان، فرار از گذشته و احساس ناامنی روبرو میشود و نفی یک وضعیت او را وارد وضعیتی دیگر میکند. هر وضعیت برای او در حکم یک چالۀ معنایی است که عبور از آن به انرژی جهشی نیازمند است. در چنین وضعیتی، کنشگر توان هر کنشی را از دست میدهد و در وضعیت ناپایدار ماندن و نماندن، شدن و نشدن سرگردان است. در این پژوهش کوشش شده است از منظر نشانهمعناشناسی و با توجه به نظریات گریماس و اییرو تاراستی به بررسی نشانهها و کارکردهای سرگردانی در دو رمان جزیرۀ سرگردانیو ساربان سرگردانپرداخته شود تا نشان دهد که چگونه سرگردانی از طریق فرایند سلبی- ایجابی سبب گسست شخصیت اول داستان از «من» شخصیاش میشود. نتیجۀ عبور از این گسست، بازیابی خود و شناخت انتزاعی از خود و اطرافیان است و این شناخت سبب میشود شخصیت اول داستان در یک وضعیت ایجابی که همان معرفت و تسلط بر خود است، قرار گیرد و «من» واحد وجود خود را دریابد و استعلا یابد.
In wandering island and wandering cameleer, simin daneshvar confronts the audience with a discourse in which "action" is subjected to unusual circumstances. In this situation, the actor is always confronted with feelings such as anxiety, wandering, fear, challenging himself, insecurity, escaping the past and feeling insecure and rejecting one situation into another. For him every situation is a semantic hole that requires a jump energy to pass through. In such a situation, the actor loses the power of any action and becomes an emotional subject that wanders between too states of staying and not staying, becoming and not being. In this essay examines the existential conditions of the two wandering island novels and the wandering cameleer in order to find out what factors interfere with the process of action and passage into the existential state. In this descriptive-analytical study, this research has been attemped with regard to Griemas and tarasti’s theories, we examine the signs and functions of wandering, the conditions of meaning production in the wandering island and wandering cameleer and shows how wandering through the negative-assertion process causes the novel’s first character to break from his personal ‘I’. The result of this rupture is self-recovery and abstract congnition of oneself and those around oneself, and this cognition causes the first character of the story to be in a positive state, which is self-knowledge and domination, and the ‘I’ realizes and transcends the unit of its existence.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش کوشش شده است از منظر نشانهمعناشناسی و با توجه به نظریات گریماس و اییرو تاراستی به بررسی نشانهها و کارکردهای سرگردانی در دو رمان جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان پرداخته شود تا نشان دهد که چگونه سرگردانی از طریق فرایند سلبی- ایجابی سبب گسست شخصیت اول داستان از «من» شخصیاش میشود.
The Decorative, Explanatory and Symbolic Function of Descriptions in Lyrical works based on Leili and Majnoon, Josef and Zuleika, Salaman and Absal Aghahosseini, Hossein (Corresponding Author) Professor, Department of Persian Language and Literature, Isfahan University, Isfahan, Iran h.
com Fathi, Hajar Lecturer, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Isfahan Branch, Khorasghan, Iran Abstract The poets of narrative poems have used description to character settlement and space making, to create attractive narration.
Contemporary Ghazal (Sonnet), Lyrical Genre and the Role of Romantic Ghazal; Content Analysis and Current Study Talebian, Yahya (Corresponding Author) Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran ytalebian@gmail.
The Analysis of Rethorical Difference in Allusion and Expression in Mystical Prose of Khajeh Abdullah Ansari Jafari, Samaneh (Corresponding Author) Assistant Professor, Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran samanehjafari101@yahoo.
Analysis of Signs of Wandering in the Two Novels "Wandering lsland" and " Wandering Cameleer" based on the Theories of Griemas and Tarasti Zakeri, Ahmad (Corresponding Author) Professor, Department of Persian language & literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran Ahmad.