خلاصه ماشینی:
"آیا این فرایند بر روی معیارهای زیباییشناسی هم تأثیر دارد و به عبارت دیگر، آیا هنرمند مجبور میشود بیان خود را از نظر سبک و بیان تابع یا متمایل به خواست متقاضی و کسی که خریدار است بکند یا نه؟آیا همچنان استقلال هنرمند حفظ میشود یا مورد تهدید قرار میگیرد؟ در پاسخ به این پرسشها،میتوان گفت که به نظر نمیرسد استقلال اثر هنری به طور کل از بین برود،زیرا هنرمند استقلال خویش را تا آن حد که بتواند برای خلق اثر حفظ میکند.
حال اینکه به فرض فیلمها یا به طور کلی آثار هنری هم داخل همین نظام پاداش و مجازات قرار دارند یا نه نیازمند درک این موضوع است که محتوای اثر هنری،تکاملیافتهی خواستهها و مطلوبهای یک جامعه است که بر اساس معیارهای زیباییشاختی ارائه شده و دارای تأثیر عاطفی قوی است.
ولی توجه داشته باشیم در این کنش و واکنشی که انجام میگیرد یک نکته مطرح است و آن اینکه همهی مردم در یک جامعه به یکباره اثری هنر را نمیتوانند قبول بکنند و همیشه یک عدهای پیشتاز وجود دارند که خیلی زود اثر هنری جدید را دریافت میکنند و تغییرات را میپذیرند.
بنابراین،یک بحث اساسی وجود دارد و آن اینکه اثر هنری چطور آن پیشتازان را در وهلهی اول جذب کند و این پیشتازان چقدر قوی باشند تا بتوانند تأثیر خود را بر بقیهی افراد جامعه که پشتسرشان حرکت میکنند،باقی بگذارند.
اگر مدیر یک فرهنگسرا بگوید هراثری هنری که میخواهد مورد قبول جامعه قرار بگیرد باید از کانال من عبور کند،در واقع او آن جا برای خود حزب و دستهی انحصارطلب درست کرده و این اتفاقی است که در اتحاد شوروی سابق رخ داد."