Skip to main content
فهرست مقالات

کارناوالسک: فیلم و نظام اجتماعی

نویسنده:

مترجم:

(30 صفحه - از 256 تا 285)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، کارناوالسک ، اجتماعی ، سینما ، نظام ، تماشاگر ، کارناوالسک فیلم و نظام اجتماعی ، نظام اجتماعی ، فیلم و نظام اجتماعی ، بازنمایی

خلاصه ماشینی:

"سومین نوع این مرزها،مرزهای میان نظام‌ سینمایی و نظام تماشاگر،موردی است که آن را در بسیاری از زمینه‌های متفاوت فردی می‌بینیم؛زیرا در مرز میان فیلم و فرهنگ تمایزی آشکار بین نظام‌های‌ جهانی متنی و سایر نمونه‌ها(مثلا نمونه‌های اجتماعی) وجود دارد که در آن می‌توان دلالت‌های ضمنی را ارائه (به تصویر صفحه مراجعه شود) داد یا مشاهده کرد. علاوه بر این،آیا ما اصولا دغدغه‌ی بازنمایی نظام اجتماعی یا ظرفیت‌ سینما برای ایجاد اختلال در محیط اجتماعی تماشاگر را داریم؟پاسخ چنین پرسش‌هایی کوتاه نیست(از برخی جهات این‌ها پرسش‌هایی‌اند که کل بحث به‌ آن‌ها مربوط می‌شود)،اما بخشی از بحث در مورد آن‌ها باید شامل این فکر باشد که آیا فیلم‌هایی خاص،از جنبه‌ی مضمون،سبک یا هردو توجه بیش‌تری به این‌ ویژگی اخلال‌گرانه دارند یا نه. گفتمان منیپوسی برای خلاصه کردن تفسیر کریستوا دارای ویژگی‌های زیر است: 1)هم کمدی و هم تراژدی،جدی و کارناوالسک است؛ 2)از جنبه‌ی سیاسی و اجتماعی نگران‌کننده و اخلال‌گر است؛ 3)از جنبه‌ی سازه‌های فلسفی و ذهنی بسیار مبتکرانه می‌نماید؛ 4)در استفاده از زبان آزادی دارد،تا حدی به این‌ علت که خارج از ساختارهای زبانی رایج عمل‌ می‌کند؛ 5)عناصر خیالی اغلب با«طبیعت‌نگاری‌ هولناک»تلفیق می‌شوند؛ 6)ماجراهایی در عشرتکده‌ها،مخفیگاه‌های‌ دزدان؛می‌فروشی‌ها،بازارهای مکاره و زندان‌ها و در مهمانی‌های شهوت‌آمیز و هنگام نیایش مقدس رخ‌ می‌دهد؛ 7)عدم تمایز میان فضایل و شرارت‌ها؛ 8)استفاده از جنون،رؤیاها،اشباح بدل‌31؛ 9)جنبه‌های عجیب و غریب زبان؛ 10)استفاده‌ی بسیار مؤثر از تضادها،تغییرات‌ ناگهانی و گذارها؛ 11)علاقه به بدل؛ 12)نمود«کشمکش‌های سیاسی و ایدئولوژیک‌ زمان»؛ 13)بر نمایش تأکید می‌کند؛و 14)در برابر توالی‌ها و ساختارهای منطقی‌ می‌ایستد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.